Reply To: koperkabel of glasvezel
Inderdaad maakt het qua geluid niet uit of je de datastroom door een koperkabel of door een glasvezelkabel aanvoert. Allerlei checksums binnen de protocollen die gebruikt worden voor het vervoeren van data door allerlei kabels tussen de muziekstreamingsdienst en jouw apparatuur zorgen er wel voor dat je muziekstream zonder fouten wordt aangeleverd. Daarbij is de snelheid van de moderne techniekens die providers tegenwoordig toepassen, zoals hierboven al aangeven ruim voldoende om muziek met zeer hoge bitrates te transporteren.
De vervuiling op het datasignaal ontstaat vanuit de streamer/computer naar het apparaat wat de weergave verzorgt, dus een DAC of een versterker receiver met ingebouwde streamer/DAC. Dit bepaald uiteindelijk of je last hebt van kabel- of lichtnetvervuiling en/of RF/HF vervuiling.
De beste remedie hiertegen is een afspeelapparaat met een galvanische scheiding die de vervuiling “ontkoppelt” van het apparaat wat de data aanvoert. Als een afspeelapparaat geen galvanische ontkoppeling heeft zijn er oplossingen in de handel verkrijgbaar, maar die heb ik zelf nooit getest, dus ik kan niets zeggen over de effectiviteit.
Bij internet vanuit de kabel (en dan bedoel ik een “echte”TV-kabel zoals bijvoorbeeld van Ziggo) heb je bijkomend (grote) kans op aardlussen tussen de randaarde van de stroomgroep waarop de apparatuur zit aangesloten en de aarde van de kabeltoevoer. Gevolg, een nare brom uit je speakers. Hiervoor zijn oplossingen in de handel verkrijgbaar, maar ook werkt het als je de kabelaarde daar waar de kabel je huis binnenkomt koppelt aan de randaarde van je stroomgroep om de aardlus op te heffen (aarde is dan gelijk in de hele keten).
Gezien mijn laatste punt zou je dus kunnen zeggen dat het nemen van glasvezel voordelen biedt, maar gezien de soms deplorabele apparatuur welke providers verstrekken geef ik hier geen geranties ??