Reply To: De zoektocht naar nieuwe speakers.
Dit is allicht ongewild een voorbeeld van wat ik mee in de maag blijf zitten of liever anticipeer voorafgaand aan de aankoop van een nieuwe stereo set.
Sommigen argumenteren dat er een sonische match moet zijn tussen versterker en luidspreker. Ga ik niet tegenspreken want is volgens mij wel zo. Maar dit wordt zo vaak gedicteerd door mensen die spreken uit pride of ownership en een mindere combo die ze samenstelden (geheel persoonlijk smaak uiteraard) niet als dusdanig durven erkennen.
Sommigen zeggen dan dat je eerst een goede luidspreker moet zoeken en dan geschikte versterking uit de logica dat de luidspreker het meeste invloed heeft op het geluid (dit volg ik zelf nog het meest maar ben ik dan ook niet weer heilig van overtuigd). Dit zijn doorgaans meestal deze die warmere/donkere luidsprekers combineren met stevige verstekers (zeker geen underpower) met hogere dempingsfactoren. Anderen stellen dan weer dat ze je een precieze en neutrale luidspreker moet kiezen zodat je eerst alles hoort en daar dan een warmere versterker aan moet hangen (meestal iets mindere vermogens) met lagere dempingsfactoren.
En dan heb je uiteraard nog iedereen daartussen die volgens sommigen de weg kwijt zijn of het gewoon niet weten of die een mix nastreven (dikswijls om te compenseren voor een sonische afwijking). Deze derde groep lijkt me de meest logische (eigenaardig genoeg misschien zo gesteld) maar zij blijven ten minste de gesteld idealen van sommigen in vraag stellen. Als je gelooft dat geluid niet perfect kan zijn maar in de real world steeds een compromis is (een scherpe maar toch een compromis) dan weet je als fabrikant dat er naar deze niet gefixeerde consumer moet luisteren. Zij stellen het compromis namelijk in vraag en zorgen zo op indirecte manier voor een uitbalancering van het hifi-gamma.
Hier is de CM10 doorgaans te bestempelen als de precieze luidspreker. Gekoppeld aan de AVM (ook precies) een doorslag van één en al detail. Duidelijk niet mijn voorkeur maar elk zijn smaak uiteraard (respect). Maar hier zie ik toch dat de combo voor jvd2000 ten onvergevend is.
Ik zou niet weten wat ik je moet aanraden. Als ik nu zou zeggen koppel daar een sonus faber aan dan zal het vermoedelijk muzikaler klinken maar misschien ook een mismatch zijn, zeker volgens fanboys die de geijkte combo’s verdedigen. Die zouden iets zeggen zoals sonus faber+mcintosch en avm+?. Anderen zouden dan B&W als de sterke zien en je AVM op de korrel nemen en bv voorstellen dat je rotel of classé gaat kopen of dan weer gaat upgraden naar de 702S2 voorstellen.
Van al dat kiezen, missen vanwege luister moe worden en dan opnieuw verkopen en kopen wordt maar één iemand beter nl. de fabrikanten. (hoe gaat het spreekwoord alweer in nederland?: goed/(mis)koop is duurkoop – even lachen ik ben nl. vlaming) Ook de dealers kunnen hier toch niet blij mee zijn? Immer twijfelende klanten die maar blijven terugkomen en niet kiezen en als ze dan kiezen komen ze terug om iets in te leveren/terug verkopen. Ik stond zo eens in de winkel toen de dealer een tirade afstak tegen een klant (fijn dat). De kern van de zaak/probleem is volgens mij dat er bij fabrikanten veel te industrieel ontworpen wordt. Een industriële look is één iets, een industriële sound iets anders – het product moet nog op mensenmaat zijn en niet robotmaat. Zoals bv luidsprekers die ten hoog doorlopen in frequenties die de meeste mensen niet meer horen of toch niet horen in de mate dat ze er nog auditieve informatie van kunnen maken en niet identificeren om dan nog niet te spreken van onbewust gehoor en psycho-akoestiek.
Het ontgoochelt me diep dat we komen van een tijd waarin en nog filterknoppen zaten op een stereo versterker om het bereik te beperken (bv marantz pm700) naar tijden van purisme waarvan de grondslagen en basisprincipes niet in vraag gesteld mogen worden. Er is geen pragmatische aim-small-miss-small meer – het is doorgeslagen naar blind individualistisch fundamentalisme waarin je voor iets ben of tegen dan kies je het juiste. Maar wat is juist voor wie als je in het wilde weg producten maak voor een niet gedefinieerd publiek?
Enfin ik laat me even uit over de achtergrond.