Friday, January 17, 2025

Reply To: Nu kiezen voor een USB dac, of is een geluidskaart met RCA later net zo goed…

Alpha AudioAlpha Forum
Spectator

Mijn vorige moederbord had SPDIF. Maar ik kon bij het vervangen geen moederbord meer vinden dat dit had. Dus heb nu alleen een Toslink. En ik heb inderdaad niet het idee dat het een erg zwakke schakel is (Audioquest Carbon Toslink kabel heeft overigens wel veel verbeterd).

Maar gevoelsmatig heb ik in mijn hoofd dat USB beter zal zijn, omdat je dan de onboard geluidskaart omzeild. En high res bestanden kan spelen.

En ja, je zou verwachten dat USB breder beschikbaar zou zijn. Maar ik vind dat tegenvallen. Ik zoek in een segment tot 1500,- Euro.

Ik kom voor mijzelf tot onderstaand lijstje stereo versterkers. Ik wil de eerste twee binnenkort gaan beluisteren, de recenties zijn daar eenduidig goed van. En zeker de Arcam is volgens mij nog niet lang geleden uitgekomen.

* NAD C386
* Arcam SA20

Onderstaande hebben wel USB, maar de recenties zijn niet positief of spreken elkaar tegen. De Denon vind ik nog wel een die ik wil beluisteren, maar het geluid zou niet los komen van de luidsprekers. En plaatsing en 3d beeld is juist wat ik zoek.

* Rotel A14
* Denon 1600ne
* Cambridge cxa80
* Marantz pm7005

Luidsprekers zijn Dali Opticon 6.

Galvanische scheiding door Toslink werd als positief gezien door de verkoper. Dus misschien maar gewoon hiervoor gaan als die versterkers het meest naar mijn smaak klinken.

Als er nog andere tips zijn hoor ik ze graag ? …