Reply To: Actieve luidsprekers : wat vind je ervan ?
Ah, leuke vraag! Uiteindelijk gaat het er om waar je blij van wordt en denk ik dat je moet kiezen wat het best bij je past. Persoonlijk vind ik actieve luidspeakers saai en vind het heerlijk om mij te verdiepen in allerlei details en de vrijheid te hebben om het karakter van mijn eigen componenten te kiezen en te tunen. Het gaat mij dus niet alleen om de muziek, maar ook de techniek en het tunen van mijn systeem.
Ook is er een groeiaspect, Zo heb je met actieve speakers meteen een ‘Nou, dit is het dan’-ervaring, terwijl hifi iets is wat met je meegroeit; tenminste, in mijn geval. Naarmate je je er meer in verdiept en leert, ga je meer je eigen smaak ontwikkelen en kun je daar je set op aanpassen.
Uiteraard spelen ook financiën mee. Als je een actief systeem koopt zullen de speakers en versterker meteen goed in verhouding zijn. Terwijl je met losse componenten wat kunt smokkelen: ‘Okay, ik weet dat de speakers beter zijn dan de versterker, maar ik ben toch van plan om betere versterker te kopen over een paar maanden’
Wat mij wel interessant lijkt zijn actieve speakers het laag aansturen. Het gevolg hiervan is dat namelijk dat je meer keuzevrijheid krijgt qua versterkers. Golden Ear doet dat bijvoorbeeld.