Cambridge CXA60 – Monitor Audio Silver 6 combinatie
- This topic has 4 replies, 2 voices, and was last updated 6 years, 6 months ago by .
Viewing 4 reply threads
Viewing 4 reply threads
- You must be logged in to reply to this topic.
Ben sinds een aantal maanden besmet met het hifi virus en volg dit forum dan ook regelmatig. Echter ik kan nu wat advies van jullie gebruiken.
Ik heb een Cambridge CXA60 met Monitor Audio Sliver 6 luidsprekers.
Probleem wat is dat het geluid iets te direct/helder is. Rustige muziek (Jazz, etc.) is echt fantastisch, maar meer pop/rock nummers worden snel te ‘druk’. Net alsof deze combinatie echt alles laat horen in de muziek. Daarnaast vind ik lage tonen/bass was achterblijven.
Op basis van diverse info op dit forum heb ik al van alles geprobeerd: plaatsing (van/naar de muur, dichterbij/uit elkaar, indraaien, etc.). Omdat de huiskamer behoorlijk ruim (70m2) is en van harde materialen (veel glas en tegels), heb ik ook al veel aan de akoestiek gedaan (absorptiepanelen, planten, etc.).
Maar alles zonder veel resultaat. Ik vermoed nu dat het de combinatie is tussen CXA60 en de MA’s. Beide schijnen wat direct/helder te zijn. Wat elkaar wellicht versterkt.
Maar ik weet niet waar ik moet beginnen! Andere versterker? Andere speakers?
Zo ja, wat zijn betere opties? Ik wordt een beetje overrompeld door alle keuzes!
Waar te beginnen……
Kijk eens op dyneaudio.com bij hun academy. Daar is een “masterclass” over luidspreker plaatsing te volgen. Wat ik er overigens van begrijp, heeft de ruimte vooral invloed op het laag. Staande golven kunnen er voorzorgen dat lage frequenties versterken of uitdoven. Door experimenteren met je luister locatie, dichter en verderaf van de speaker, kun je bepalen of je hier last van hebt.
Even een korte update…want inmiddels heb ik een behoorlijke verbetering weten te verkrijgen.
Door: rolgordijnen…… 🙂
Van ‘staande golven’ had ik geen last want de bassen waren door de gehele kamer hetzelfde.
Alvorens weer meer geld te besteden aan nieuwe luidsprekers en/of versterker, besloten om eerste nog een poging m.b.t. de akoestiek te wagen. Ik had al behoorlijk wat gedaan aan de akoestiek (diverse grote fotopanelen met akotherm). Maar ik huiskamer heeft ook 6 grote ramen (+/- 12 m2).
Elk raam heeft nu een rolgordijn gekregen.
Resultaat: rust en balans in het geluid zijn absoluut verbeterd! Geluid is minder ‘hard’ en ook de lage tonen / bass komt veel beter tot zijn recht!
??
Emoticons werken niet blijkbaar. De bedoeling was thumps up.
Alpha Audio - Haarlem - Netherlands