Flash drive(USB-sticks) vs UTP (CAT)
- This topic has 4 replies, 3 voices, and was last updated 4 years, 6 months ago by .
Viewing 4 reply threads
Viewing 4 reply threads
- You must be logged in to reply to this topic.
Beste mede hobbyisten,
Ik zit met een dilemma en hoop jullie advies mee te kunnen nemen in mn beslissing.
Op t moment heb ik iets van 250gb aan muziek op mn laptopstaan. Dit stream ik via een mediaserver naar mn muziekstreamer via wifi. Dit vind ik niet altijd even handig, omdat mn laptop dan aan moet staan, veel opslag vraagt en via de wifi gaat.
Nu wil ik of een Nas in de meterkast zetten en via de ethernet(utp) gaan streamen of simpel een USB flash drive met alle bestanden erop en op die manier streamen via de HEOs-app.
Graag jullie ervaring/advies.
Mijn voorkeur gaat uit naar een NAS. Inmiddels heb ik zo’n beetje alles wel getest met verschillende merken en streamers. Sommige mede hobbyisten vinden een NAS minder ‘klinken’ dan een externe SSD met een mooie voeding maar met wat extra aandacht voor het netwerk (zie switch verhaal) slaat de wijzer redelijk snel uit richting een NAS.
Ik ken HEOS niet maar ik neem aan dat je die USB stick in een HEOS streamer kunt steken en dan met de app de zaak bedient.
Een prima oplossing met denk ik 1 nadeel dat je die stick er uit moet halen en in je laptop steken als je je collectie wil aanvullen, tags wil aanpassen, etc.
Anderzijds om nu een NAS aan te schaffen uitsluitend en alleen voor 250 Gb aan audio lijkt mij overkill.
Kijk eerst eens naar je router. De mijne heeft een USB port waar je probleemloos een externe USB HD aan kan hangen.
Sla je 2 vliegen in 1 klap, alles 7×24 bereikbaar via de streamer en de PC en dat alles tegen marginale kosten.
Bedankt voor je bericht. Ik heb al wat geprobeert met de router( Ziggo-nas) en de USB ingang, echter liep mn HDD of router telkens vast,waardoor ik de “musicserver” zoals dat bij Denon heet,niet meer kan benaderen via mn netwerkspeler. Qua overkill heb je een punt. USb stick of externe ssd lijkt me dan makkelijker. Maakt t qua weergave(kwaliteit) nog wat uit?UTP- USB?
Qua data maakt het niks uit.
Hoewel wat erg hypothetisch, het is het denkbaar dat er een verschil is in interface noise.
Ik ken geen metingen die dat kunnen bevestigen.
Je kunt voor de lol beide doen, steek de stick in je laptop cq rechtstreeks in een HEOS speaker.
Het zou mij hogelijk verbazen indien er enig verschil hoorbaar is.
Alpha Audio - Haarlem - Netherlands