mooi of magic, thats the question
- This topic has 3 replies, 2 voices, and was last updated 7 years, 5 months ago by .
Viewing 2 reply threads
Viewing 2 reply threads
- You must be logged in to reply to this topic.
Ik kom uit de periode waar mensen dunne zilveren draadjes door hun pickup-arm friemelden om tot het magische nirwana te komen. Dit magische Nirwana lag binnen ieders bereik, dat kostte nauwelijks geld. Tegenwoordig moet je iets extraas doen om datzelfde te bereiken maar het aanschaffen van peperdure apparatuur is net zo min als vroeger een voorwaarde om die magie in huis te halen. Ik heb t nu niet over een strak laag tot 25 Hz of een bereik tot 100 kHz, zelfs niet over lagen in het geluidsbeeld of 3D diepte. Er is een analoog aspect aan geluid waar bijvoorbeeld liefhebbers van buizenversterkers aan verslaafd zijn en niet zonder willen. Je kan het “analoog” noemen, of “vloeibaar” of “organisch”, die laatste term dekt de lading nog t meest denk ik. Het is zeer wel mogelijk om diep het publiek in te kijken zonder dat dit aspect aanwezig is. Mn Thorens TD-160 met dat buizen preampje en die philips buizenbak, zo verfijnd en gedetailleerd was dat nou ook weer niet maar die had dat, en dat kostte geen dr*l, volgens mij had ik de helft bij de dump weggehaald. De digitale revolutie heeft dat aspect van muziekbeleving de nek omgedraaid, toen ook voor mij helaas. Mensen weten tegenwoordig domweg niet wat ze missen en geven geld uit aan dingen die veel wegen of mooi glimmen, of een kleuren display hebben. Muziek, zo mag je hopen, staat in dienst van het gevoelsleven van mensen en hoort je gevoel te kunnen raken en meenemen, er is aan muziek nog meer te beleven dan een leuk deuntje. De revival van de l.p. is begrijpelijk maar ik vind dat een beetje onzinnig. De magie zit ‘m in schone stroom, dat maakt je digitale bron gelijkwaardig aan een l.p. Het is belangrijk maar ook tot op zekere hoogte mogelijk om je stroom schoon te maken, daar kan je ook weer heel ver in gaan, maar als je je installatie wilt updaten, ik zou me richten op schone stroom, dat is de enige manier om die magie in huis te halen.
Dag Daytrader,
Klopt als een bus, je verhaal. Begin bij de basis… stroom. Het is echter een omstreden onderwerp. En veel mensen geloven het gewoonweg niet dat het zo ongelooflijk veel kan doen.
Prcies. en t hoeft niet zo gek veel te kosten. Ik heb nou dat filter van Louis, Artspeak dus, domweg in t stopkontakt, goed gepoold maar niet-geaard-dat klinkt toch beter-, de geintegreerde versterker idem in t stopkontakt, en de DAC en t loopwerk via een 220Vx220V-trafo, 300VA, ontkoppeld van de rest van de wereld, via een mooi stekkerblokje, ook niet geaard. Kamerbreed, Waarvan akte. 🙂 Die trafo moet je even laten wikkelen, das niet zo duur.
Nou, dat heb ik dus ook: Artspeak filter zonder aarde; klinkt gewoon beter. Dus Jaap, ga je het nog een keer proberen?
Alpha Audio - Haarlem - Netherlands