dinsdag, juni 23, 2026
Home Review: Dion Audio ST100 Anniversary Edition.

Review: Dion Audio ST100 Anniversary Edition.

15

Voordelen

  • Klank, klank, klank
  • Prijs
  • Build-to-order principe

Nadelen

  • We moeten hem helaas weer teruggeven

Prijs: € 4999

Klank
Functionaliteit**
Bouwwijze
Prijs

Conclusie

De Dion Audio ST100 is een waanzinnig lekker klinkende geïntegreerde hybride versterker. Ondanks het bescheiden voorkomen is de functionaliteit van hoog niveau. De DAC ondersteunt tot DSD256 en er is een hele mooie MM-buizenvoorversterker in geïntegreerd. De ST100 heeft dus ruim voldoende in huis om de komende jaren veel plezier aan te beleven.

Toch maken we ons over een ding zorgen. We zijn bang dat Dion Audio de ST100 te goed heeft gemaakt. Hiermee legt Dion Audio de lat voor haar gehele productlijn direct een stuk hoger. Maar daar zullen de toekomstige gelukkige bezitters van een ST100 vast niet over gaan mopperen.

** Functionaliteit is op klantwens

Conclusie

De Dion Audio ST100 is een waanzinnig lekker klinkende geïntegreerde hybride versterker. Ondanks het bescheiden voorkomen is de functionaliteit van hoog niveau. De DAC ondersteunt tot DSD256 en er is een hele mooie MM-buizenvoorversterker in geïntegreerd. De ST100 heeft dus ruim voldoende in huis om de komende jaren veel plezier aan te beleven
Abonneer
Laat het weten als er
15 Reacties
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Tobias
2 jaren geleden

How does one of these stuck up today, almost 6 years later? Is the DAC section still fairly competitive (sorry for the “how long is a rope” question), also today? I have the ability to buy this one used now and after reading your review i just want to hop into my car and get it. 🙂

Jaap Veenstra
Beheerder
Antwoord aan  Tobias
2 jaren geleden

Still a very capable amp!

Ferdy Bossy
6 jaren geleden

Slim(me) ontwerp /gedachtengang ‘n versterker die tot 0 dB gaat
Maar waarom gebruikt alpha-audio deze niet als referentie versterker, wanneer de luidsprekerbox die getest wordt met 100 watt perfect (en niet vraagt om meer vermogen) klinkt?

Franky
6 jaren geleden

Wat is de verhouding tussen deze versterker en de Hegel H390.
Is de St100 nog steeds beter qua klankeigeschappen tov. de Hegel?

Jaap Veenstra
Beheerder
Antwoord aan  Franky
6 jaren geleden

Dat is een moeilijke vraag zeg… denk het wel ja… maar is ook een wezenlijk ander product. Geen streamer bijvoorbeeld.

Ferdy Bossy
Antwoord aan  Jaap Veenstra
6 jaren geleden

Ging nog fff kijken op de dionaudio.nl site
en las nog ‘n keer de goed geschreven review van Harro

Begrijp de reacties niet, ik krijg dezelfde indruk als toen, die ik had met QUAD (het blijft werken) klinkt perfect
Het zijn goeie, degelijke(10 jaar garantie) producten en met’ n bijzonder goede klank weergave 🙂

Als de QUAD 606 de geest geeft wordt het de kale ST100 want deze kwaliteit voor €1999,– “Is geen cent te veel hoor” (Zeeuws meisje reclame)
Dit kunnen de meeste van ons wel betalen
Jaap er wordt op de Dion url ook geschreven dat ze luisteren naar wensen
De streamer wens, is misschien wel te verwezenlijken.
Het mobile nummer van Dion staat in iedergeval in mijn iPhone.

Met vriendelijke groet van DE muziekliefhebber

Franky
Antwoord aan  Franky
6 jaren geleden

Ik heb nog steeds de bryston bdp-2 (als roon endpoint) met de H360 , dus de streamer in de H390 is dan overbodig.
De prijs voor de st100 met DAC is 4000 euro , dat is 2000 euro goedkoper dan de H390!

Ferdy Bossy
Antwoord aan  Franky
6 jaren geleden

Franky, Bryston of Hegel vervangen?!!! Dion is goed maar Bryston of Hegel kan de concurrentie inzake weergavekwaliteit alleen maar evenaren beslist niet verbeteren.

Het enigste waarop met deze klasse apparatuur beslist niet bezuinigd mag worden, als je verbetering wilt hebben is aanpassing van de akoestiek.
Jaap heeft hier ook ‘n review over geschreven en natuurlijk de kabels.

Franky
Antwoord aan  Ferdy Bossy
6 jaren geleden

Hallo Ferdy,
Ik heb totaal geen problemen met akoestiek en heb zeer goede kabels.
Mijn set klinkt al verdraaid goed 🙂
Ik overweeg een versterker update en deze versterkers komen in aanmerking.
De Bdp-2 wil ik absoluut behouden, gezien de prijs lijkt mij de st100 betere keuze.

Jaap Veenstra
Beheerder
Antwoord aan  Franky
6 jaren geleden

Neem contact op met Dion Audio en probeer hem… dan weet je het zeker.

Stoommachine Dijkstra
8 jaren geleden

Een Calvinistische versterker.
Eentje die voor 1 doel diend, muziek.

Wat me opvalt is dat ik geen passieve koeling zie. Gelukkig zit er geen ventilator in. Dus een enorm efficiënt ontwerp.
Wel zit er digitale rommel in, maar die kan des gewenst niet ingebouwd worden.
Buisjes, ik heb daar niet zoveel mee als transsistor aanbidder.

Geoffrey Vanhouwaert
geoffrey vanhouwaert
Antwoord aan  Stoommachine Dijkstra
8 jaren geleden

Van mij moet digitale deel er ook niet in. Dan kies je voor de st50mkII. Pure analoge zaligheid.

Geoffrey Vanhouwaert
geoffrey vanhouwaert
8 jaren geleden

Dag Harro,

Als ik het zo nog eens herlees dan kan hij mee met uw Bryston set?

Groeten
Geoffrey

Harro Tillema
Harro Tillema
Antwoord aan  geoffrey vanhouwaert
8 jaren geleden

Nou… Het zijn twee totaal verschillende signaturen. Op sommige vlakken verkies ik Bryston, op sommige vlakken juist weer de Dion. Maar, heel eerlijk, op het vlak van focussering, ruimtelijkheid en soundstage is de Dion echt heel erg lastig te verslaan.

Geoffrey Vanhouwaert
geoffrey vanhouwaert
8 jaren geleden

Topbedrijf. Trotse eigenaar van een dion audio dac. Kon ik deze versterker maar betalen…

15
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x
×