Home Streaming Audio Software ROON in Virtual Machine of NUC – Geen verschil

ROON in Virtual Machine of NUC – Geen verschil

18
ROON in Virtual Machine of NUC – Geen verschil

Er zijn heel wat gesprekjes en ‘draadjes’ te vinden over voedingen op ‘ROON’ NUC’s of andersoortige tweaks voor ROON-servers. Nu draaien we al tijden ROON Rock op een Gigabyte Brix NUC (Core i5-model). En we zijn bijzonder tevreden. Respons is snel – ook met veel zones – en weergave is heerlijk. Aangezien we ook benieuwd zijn of tweaks daar wat doen, hebben we ROON in een VM (Virtual Machine) geïnstalleerd en dat vergeleken met onze Brix die we voor deze test voorzien hebben van een Sbooster lineaire voeding. Is er een verschil hoorbaar? 

Nee… punt. Er is geen verschil hoorbaar.

En nu de uitleg

De set-up van deze twee machines is vrijwel gelijk: ROON Rock is in feite een uitgeklede linux-versie van ROON. We hebben daarom Ubuntu op onze Unraid-server (RAID-array, SSD-cache, 10-core Xeon (E-2690V2) met 48GB RAM) in een Virtual Machine geïnstalleerd. We hebben 2 cores / 4 threads en 8GB RAM toegewezen aan deze Ubuntu-installatie. Dat is ongeveer vergelijkbaar met de Core i5 van de NUC. In deze Ubuntu-install hebben we vervolgens de Linux-versie van ROON geïnstalleerd.

Nu is het mogelijk om continu te schakelen tussen deze twee installaties, maar we wilden het gemakkelijker doen: we hebben twee Metrum Acoustic Ambres die we via coax aansluiten op de Pavane-dac. Zo kunnen we snel schakelen tussen deze twee servers. Gewoon dezelfde track starten en input wisselen. Gemakkelijker wordt het niet.

Processing

In feite doet de ROON-server niet veel meer dan een datastroom van (muziekdata) verwerken en naar een endpoint sturen. Dit gaat via het zogenaamde TCP-protocol – Transmission Control Protocol. Dit is een protocol (onderdeel van de ip-stack) dat correctie kent. Het is een zogenaamd verbindingsgeörienteerd protocol. Dit in tegenstelling tot UDP (zonder correctielayers). UDP kent in basis geen foutcorrectie. TCP wel. Oftewel: er kunnen bij TCP geen fouten in de data ontstaan.

Dit hoeft natuurlijk niet te betekenen dat er geen verschillen waarneembaar zijn. Immers: bij netwerkkabel horen wij ook verschillen. Dat komt door de elektrische verbinding die u legt tussen uw netwerk en de streamer. Maar… dit probleem speelt ook niet echt bij een ROON-server. Het draait immers op een pc, NUC, NAS… Dat ís het vervuilende element.

Wat over zou kunnen blijven is jitter. Maar dit kunnen we ook vrijwel direct buitensluiten. Want streaming – ook bij ROON – is packet based. In de header van het datapakketje staat van wie het komt, waar het naar toe moet, waar het thuis hoort in de datastroom (de ID / datagram, ondersteund met de flag en de fragment offset). Jitter zoals we die kennen bij bijvoorbeeld spdif speelt hier geen rol, omdat de ontvangende kant gewoonweg de datapakketten ontvangt en deze in de buffer aan elkaar lijmt er er een muziekstroom van maakt bij de decoding. Zolang dit goed gebeurt, kan er geen verschil zitten tussen bron A en bron B.

Processorkracht?

Is processorkracht dan een bepalende factor? Dat zou kunnen. Een ondermaats platform zou fouten kunnen maken. Maar dan zal dit zich gaan uiten in tikjes, uitval, zeer trage respons. Niet zozeer in klankkleur of imaging. Redacteur in kwestie draait privé ROON op een Synology NAS (DS1517+ met 8GB RAM en SSD-Cache) en dat draait uitstekend met twee soms drie zones actief. En we kunnen een quad core Intel Atom nou niet echt een powerhouse noemen. Toch?

Concluderend

Of u nu ROON op een NAS draait, een NUC, een peperdure desktop, in een Virtual Machine… het maakt klankmatig niet uit. Wij hebben echt geen verschillen waargenomen. Dus vergeet die dure tweaks aan de serverkant van ROON… Tenzij u een NUC in hetzelfde stekkerblok van uw hifisysteem doet (soms ontkomt u er niet aan), maakt het echt niets uit of u nu de laptop-adapter of een lineaire voeding eraan koppelt. Zorg voor een fatsoenlijke netwerk-ontkoppeling en u bent echt helemaal het mannetje of vrouwtje.

Video server-rek Alpha Audio

Abonneer
Laat het weten als er
18 Reacties
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
bbill bill
6 jaren geleden

beste Jaap,

uw conclusies werden besproken op een Frans forum
niemand lijkt het eens te zijn met uw testresultaten : “Geen verschil” !!

er zijn bijvoorbeeld vergelijkingen gemaakt met deze verschillende servers
NAS …Macbook pro… Mac mini + Fedora …NUC i7 + Roon Rock.

ze vragen om meer uitleg, vooral over je zin : “Ik denk dat de verschillen door een ander element in het netwerk komen; niet de hardware waarop ROON draait”

bill

bbill bill
Antwoord aan  Jaap Veenstra
6 jaren geleden

onze Frans Forum :
http://forum-hifi.fr >> Matériel >> Dématérialisation >> Roon, nouveau logiciel de lecture et gestion de bibliothèque
tot dan !

Mark van der Velden
7 jaren geleden

We hebben hier binnen ons audioclubje al heel lang discussie over en uiteindelijk zijn we tot de conclusie gekomen dat het wel hoorbaar is. Dat was ook relatief makkelijk te constateren toen één van de leden de getweakte NUC Rock had verwisseld door een standaard NUC Rock. De getweakte NUC stond gewoon op z’n vertrouwde plek in de meterkast en de standaard NUC was daar “onzichtbaar” aan toegevoegd. We hebben twee avonden naar de oorzaak van het verschil in geluid gezocht uiteraard tot hilariteit van de “dader”. Inmiddels zijn we overgestapt op AudioLinux met ingebedde versie van Roon Server met een duidelijke verbetering t.o.v. de Nucleus+ met een mooie voeding.

Mark van der Velden
Antwoord aan  Jaap Veenstra
7 jaren geleden

Toch nog even een vraag over deze vergelijking. Waarom niet twee identieke NUC’s gebruikt. Nu lees ik een teruggetuned Unraid-server met Roon server in een vergelijking met een Gigabyte Brix NUC (Core i5-model) met Rock.

Huite
Huite
Antwoord aan  Mark van der Velden
7 jaren geleden


Interessant! Op welke hardware draaien jullie die AudioLinux?

Mark van der Velden
Antwoord aan  Huite
7 jaren geleden

We zijn begonnen met de NUC7i7BNH (gelijk aan de Nucleus+) met als endpoint AudioLinux NUC7PJYH inmiddels vervangen door de AudioLinux NUC7i7DNBE. Sinds vandaag is de NUC7i7BNH ook nog vervangen door een NUC7i7DNBE mede ingegeven door het core voordeel. Uiteraard allemaal fanless.

Huite
Huite
Antwoord aan  Mark van der Velden
7 jaren geleden

Dan DSP-en jullie m.b.v. Roon neem ik aan.
NUC met AudioLinux klinkt beter dan een “echt” endpoint als bijvoorbeeld een Ambre of een Aries G2?

Mark van der Velden
Antwoord aan  Huite
7 jaren geleden

Nee, gewoon rechttoe rechtaan zonder DSP. Of een NUC met uitstekende voeding (en dan specifiek de NUC7i7DNBE want andere types waren duidelijk minder) beter klinkt dan een Ambre kan ik niet beoordelen want geen USB out. Of de Aries G2 beter klinkt durf ik niet te beweren maar werd door verschillende clubleden als minder muzikaal ervaren t.o.v. de NUC. Als Aurender N10 eigenaar moet ik toegeven dat deze dubbele NUC combinatie zeer aangenaam is om langdurig naar te luisteren.

Huite
Huite
Antwoord aan  Mark van der Velden
7 jaren geleden

Dank voor de info Mark!

fernand lambert
7 jaren geleden

Ik gebruikte Roon op een externe ssd aan een Nas DS218+ met 6GB en veranderde naar Roon op Nuc7i5 – 250gb ssd -8GB en stel mijzelf de vraag waarom heb ik dat nu eigenlijk gedaan ? beter geluid … not, snellere respons .. not.

Huite
Huite
Antwoord aan  Jaap Veenstra
7 jaren geleden

Nou dan is er iets mis met mijn setup, oren of mindset want ik hoor wél verschillen.
Bijvoorbeeld tussen een Intel NUC en een Roon Nucleus.
Ook tussen de voedingen en kabels die ik daarop aansluit én tussen switches.
Maak daarbij gebruik van een netwerk-connected endpoint.

Kán allemaal suggestie zijn natuurlijk!

Huite
Huite
Antwoord aan  Jaap Veenstra
7 jaren geleden

Dat is niet aan de orde Jaap.
Misschien zijn wel meer wegen die naar Rome leiden?!

fernand lambert
Antwoord aan  Jaap Veenstra
6 jaren geleden

We zijn bijna één jaar verder en heb uw artikel nog eens doorgenomen en de kans is groot dat ik afstand ga nemen van mijn Nuc7i5 met Sbooster en terug ga na vorige situatie Roon op externe ssd gekoppeld aan Nas, die laatste staat in een andere ruimte en ingesteld om s’morgens op te starten en s’avonds vanzelf op uit te gaan, gedaan met een Sbooster een Nuc die steeds opstaan.
Mijn enige bekommernis is de snelheid bij opzoeken, starten van tracks/album en dergelijke.
Moet wel opnieuw een ssd aanschaffen want die draait inmiddels zonder problemen en met tevredenheid bij een klant van de rip-service aan een Nas DS218+ (zonder extra werkgeheugen)

18
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x
×