Meldingen
Alles wissen

stekkers in fase

12 Posts
7 Gebruikers
0 Reactions
835 Keer bekeken
Alpha Audio
Posts: 496
Topic starter
(@devurai)
Honorable Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Kan iemand mij de zin of onzin uitleggen over het plaatsen van stekkers in fase? Eigenlijk begrijp ik er niets van en is 't wel nodig.


Beantwoorden
11 reacties
Vincent Kars
Posts: 33
(@vincent-kars)
Eminent Member
Deelgenomen: 14 jaar geleden

Audio apparatuur wordt meestal gevoed met gelijkspanning.
Een trafo om de spanning omlaag te brengen en een gelijkrichter om er gelijkstroom (DC) van te maken.
Hoe je die stekker ook in het stopcontact steekt, de plus van de DC blijft de plus.
Wat dat betreft maakt het niks uit.

Je hoort wel eens verhalen dat het verschil zou kunnen uitmaken in lekstroom.
Lijkt mij vooral getuigen van een onveilig apparaat.

Een andere verklaring is een mogelijke aardlus. Dan zou brom/ruis moeten zakken.

Ik reken het tot een van de vele audiofiele mythes.
Maar je zou eens een keer wat kunnen gaan knoeien met een kruisschakelaar
Kun je tijdens het spelen heel snel de aansluiting van b.v. een voorversterker ompolen.
Mij zou het hogelijk verbazen indien je dat gaat horen.


Beantwoorden
luisteraar
Posts: 2
(@luisteraar)
New Member
Deelgenomen: 9 jaar geleden

Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat het wel degelijk uitmaakt. Op advies van Wim van Audiomaat in Tilburg mijn installatie in fase gezet. Het resultaat was opmerkelijk. Meer ruimte, meer rust, een veel betere geluidservaring dan daarvoor. Hoe het werkt weet ik niet, dat het werkt wel zeker. Probeer het eens zou ik zeggen, dan wel alle onderdelen van je installatie, niet slechts 1 component. Ik ben benieuwd naar je ervaring.


Beantwoorden
Alpha Audio
Posts: 496
Topic starter
(@devurai)
Honorable Member
Deelgenomen: 3 jaar geleden

Tja....zin en onzin. Twee opinies. Bedankt voor de reacties.
Toch wil er graag een schot aan wagen.
Mijn vraag is dus, hoe zet ik mijn stekkers in fase?
Alvast bedankt..


Beantwoorden
luisteraar
Posts: 2
(@luisteraar)
New Member
Deelgenomen: 9 jaar geleden

Ik hoop dat Jaap een heldere uitleg wil geven. Als ik het doe snapt niemand er iets van, is mijn ervaring.


Beantwoorden
Pagina 1 / 3