dinsdag, april 30, 2024

Roon op de Hegel H390

Weergave van 5 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168654
      Henri VerbruggenHenri Verbruggen
      Deelnemer

      Beste audiofans
      Ik krijg deze week de nieuwe Hegel H390 en ik heb begrepen dat dit op korte termijn een Roon endpoint zal zijn.Nu zit ik met de volgende vraag. Kan ik nu zo dadelijk vanuit een nuc met roon rock direct inpluggen op de Hegel of is het voor de klankkwaliteit toch beter om mijn auralic aries G1 te blijven gebruiken en via usb aan te sluiten op de Hegel?

    • #170031
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Zou het sowieso uitproberen, maar ik verwacht met de Aries G1 ertussen een beter resultaat. Heb zelf tussen mijn Nucleus em mijn Upsampler en Dac combi een Aries G2 staan. Klinkt super!

    • #170037
      Henri VerbruggenHenri Verbruggen
      Deelnemer

      Het is e Hegel H590 geworden waar ik direct een NUC op heb aangesloten en muziek speel via Roon van Qobuz. Ik heb er nu een audioquest coffee USB kabel tussen. Als Hegel een Roon endpoint wordt dan zou ik via de NUC de audio ook kunnen streamen. Is streamen beter dan bedraad met eenUSB a/b kabel?
      Ik ben overigens zeer tevreden met de sound.

    • #170281
      Thei DouvenThei Douven
      Deelnemer

      Ik heb sinds kort mijn hegel h360 ingeruild op een H590 en moet mij zelf nog helemaal gaan verdiepen in stream mogelijkheden. Gebruik momenteel mijn cd speler cdp-xa50es digitaal aangesloten op de hegel h590 dac. Streamen doe ik nog met chromecast audio en meestal/alleen RadioParadise in flac.
      Ik heb wel intussen een afgeschermde cat 8 internet kabel tussen het ziggo modem en de hegel, maar gebruik die verbinding nog niet. Ik heb wel de BubbleUpnp app op mijn android toestel gedownload.
      Radioparadise afspelen in flac via deze app lukt mij tot op heden niet. Ook maak ik nog geen gebruik van een betaalde muziekstreamingsdienst al qobuz of tidal.
      Wat heb ik nodig als onze 590 een roon endpoint wordt?

    • #170282
      Rein DekkerRein Dekker
      Deelnemer

      Hoewel ze geen echte HD Roon Endpoints zijn kunnen de meeste Hegel versterkers, middels de ingebouwde UPnP/DLNA player, wel de flac stream van Radio Paradise afspelen.
      Dit kan in Roon zelf maar ook met een Logitech Media Server (Squeezebox Server) die eenvoudig op een Raspberry Pi kan draaien.
      In LMS eerst wel even de UPnP/DLNA Bridge installeren zodat de Hegel in de server zichtbaar wordt.
      Daarna ook nog even de Radio Paradise flac plugin in LMS activeren en dan luisteren maar.
      Er zijn verschillende Squeezebox apps voor Android, Apple en Windows beschikbaar.
      Dan kan die Chromecast in ieder geval diep de la in.

    • #170283
      Thei DouvenThei Douven
      Deelnemer

      Dit kan in Roon zelf maar ook met een Logitech Media Server (Squeezebox Server) die eenvoudig op een Raspberry Pi kan draaien.
      In LMS eerst wel even de UPnP/DLNA Bridge installeren zodat de Hegel in de server zichtbaar wordt.

      Dit is voor mij hetzelfde als grieks of chinees ?.
      Sorry, maar ik ben al wat ouder en niet thuis in al die termen. Kun je het mij ook in jip en janneke taal proberen duidelijk te maken? Ik sta er wel helemaal voor open om dit te gaan uitproberen. Ik bezit wel een laptop met windows 10 maar gebruik hem nooit.

    • #170042
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Streamen is beter dan usb. Puur door de noise die via usb naar binnen kan komen. Ook is het protocol wat gunstiger.

Weergave van 5 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×