

Sony heeft bekendgemaakt een grote hoeveelheid modellen – maar liefst 71 in totaal – te ontdoen van alle streamingmogelijkheden.
De tijd dat u een apparaat kocht voor vele jaren luisterplezier ligt allang achter ons. Dat heeft alles te maken met streaming en connectiviteit, plus een fikse dosis opportunisme van de verkoopafdeling van een hoop bedrijven. Als het gaat om de techniek kan een systeem dat nú geen moeite heeft met streams afspelen van Tidal, Spotify enzovoort dat ook over tien jaar nog. Alleen: vaak zijn de licenties en contracten na een x-aantal jaar verlopen. En de meeste fabrikanten verkopen liever een nieuw apparaat dan dat ze licenties op eigen kosten gaan vernieuwen. Deze keer is het Sony dat voor (wereldwijd) maar liefst 71 apparaten – verdeeld over onder meer AV-receivers, soundbars, draadloze speakers en Blu-ray-spelers- de netwerkkabel eruit trekt.
Het gaat specifiek om modellen die gefabriceerd zijn tussen 2010 en 2016. Vanaf 18 november dit jaar wordt de functionaliteit van de getroffen apparaten strak begrensd. Spotify, Netflix, Google Cast en ga zo maar door worden dan van uw apparaat verwijderd. Hoeft u niks voor te doen, gaat helemaal vanzelf. Vanaf dat moment is zo’n gedowngraded apparaat alleen nog inzetbaar voor weergave van lokaal aangeboden content. Via bijvoorbeeld een klassieke lijningang of desnoods Bluetooth.
Alternatieven
Werkt uw systeem verder nog perfect en hebt u geen zin om alweer iets nieuws aan te schaffen? Dan zijn er natuurlijk andere opties. Denk aan bijvoorbeeld een Apple TV 4K-settop-box. Daarmee kunt u zowel álle gangbare video- en muziekstreamers bekijken en beluisteren. Met als bonusje dat u ook al uw iPhone- en iPad-apps (als u toevallig zo’n ding in bezit hebt) kunt gebruiken op de Apple TV. En heel mooi: dit kastje kost verrassend weinig!




