dinsdag, juni 23, 2026
Home Review Bryston BDP-2 Digital Player

Review Bryston BDP-2 Digital Player

21

Voordelen

  • Klank
  • Ondersteuning

    Prijs/kwaliteit

Nadelen

  • Softwarematig te veel ‘techneutenlogica’
  • Niet voor digibeten
  • Te veel (instellings)mogelijkheden

Prijs: € 3850

Bouwkwaliteit
Inzetbaarheid
Configuratie
Klank
Prijs
Bryston BDP-2

Instellingen

Nu is het zo dat de BDP-2 een zeer uitgebreide speler is. Dit is voor de ene gebruiker een koopargument, terwijl het voor een ander juist een nadelig punt is. Wanneer we via de webbrowser inloggen op de player, is er tal van tabbladen en instellingen waar we als gebruiker uren doorheen kunnen dwalen. Als digibeet zie je al snel door de bomen het bos niet meer en gaat er iets mis, dan zal de digibeet de problemen niet zelf op kunnen lossen. Gelukkig heeft de BDP-2 een servicemodus zodat Bryston technici op afstand kunnen meekijken waar zaken mis gaan. Het moet gezegd worden; de service van Bryston (en geloof me, ook het geduld van de medewerkers) is ongeëvenaard.

NAS

Na enig speurwerk ontdekken we het tabblad voor het aankoppelen van een NAS, want daar gaat het natuurlijk om. Een muziekliefhebber heeft een flinke platenkast, cd collectie en een digitale bibliotheek op een server of NAS. Vooraf waren we gewaarschuwd, want we hebben een flinke albumcollectie en de voorloper van de Bryston BDP-2, de BDP-1 kon niet zo goed overweg met grotere bibliotheken en ondanks dat dit met de BDP-2 speler opgelost is, hadden we onze vraagtekens of onze zeer omvangrijke bibliotheek wel zou passen.

Nu bleek dit niet zozeer een probleem. Het probleem uitte zich op een andere manier. De gebruikersinterface. Deze is echt niet meer van deze tijd en werkt zelfs voor doorgewinterde techneuten omslachtig en soms zelfs verwarrend. De handleiding, helaas alleen in het Engels, komt hier zeker van pas.

We zijn ervan gecharmeerd dat Bryston er voor kiest zelf de muziekbibliotheek te indexeren en niet te vertrouwen op de kwaliteit van een NAS. Het resultaat na de indexering is een foutloos en vooral een snel werkend systeem. Bezit u een enorme grote bibliotheek, dan kan het indexeren wel een flinke tijd in beslag nemen.

De BDP-2 kan ook met DLNA/UPnP ondersteuning aan een NAS worden gekoppeld. Dit dient wel door de gebruiker zelf te worden ingesteld middels de vele opties en services die aan of juist weer uit dienen te worden gezet. Een klein beetje technische (netwerk) kennis is hierbij geen overbodige luxe. We zouden het dan ook toejuichen dat de ‘techneutenlogica’ op termijn wordt vervangen door ‘intuïtief gebruiksgemak’.

Winkels met Bryston

Grotestraat 23
5931 CS Tegelen, NL
Abonneer
Laat het weten als er
21 Reacties
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Franky
8 jaren geleden

Na een 4 tal weken ongeduldig wachten op de Bnc-rca kabel (chord Epic) en een week inspelen, kan ik zeggen dat de Alpha Audio tip zeer in dank aangenomen is. De Bdp 2 is echt indrukwekkend en werkt ontzettend verslavend. 😉
Ik heb wel een probleem met de bediening voor android, bij de mupeace app vragen ze ip-adressen wachtwoord enz., het lukt me gewoon niet. Met ipad en pc heb ik geen probleem .

Harro Tillema
Harro Tillema
Antwoord aan  Franky
8 jaren geleden

Dat klopt. Eens in de zoveel tijd wordt aan de BDP een ander IP adres toegekend door de router. Ik wil hier nog eens induiken, maar de tijd ontbreekt me helaas. Dus pas ik om de zoveel tijd het IP adres in Mupeace weer eens aan of gebruik ik de Manic Moose interface.

Franky
Antwoord aan  Harro Tillema
8 jaren geleden

Dag Harro,
Manic moose werkt ook niet op android, Het ip-adres wordt niet gevonden…. (samsung s6).

Jaap Veenstra
Beheerder
Antwoord aan  Franky
8 jaren geleden

Je kan het beste ip-adressen gewoon uit de router plukken, of via een appje: network analyzer.

Jaap Veenstra
Beheerder
Antwoord aan  Harro Tillema
8 jaren geleden

Je kan je ip-adressen ook reserveren in de router. Dan kan / mag het niet meer wijzigen.

Franky
8 jaren geleden

Welke aansluiting bevelen jullie aan voor De Bryston BDP2 met de Hegel H360?
Welke kabel, momenteel heb ik een Chord Clearway Digital met de BS node2.

Harro Tillema
Harro Tillema
Antwoord aan  Franky
8 jaren geleden

De Hegel heeft, voor zover ik weet, een DSD DAC en DSD heeft een USB-connectie nodig om dit af te spelen. U kunt hiervoor prima een USB-kabel van Audioquest gebruiken. Hiermee hebben we zelf goede ervaringen.

Indien u geen DSD materiaal heeft, zou ik zelf liever de S/PDIF connectie nemen. Deze klinkt ook bij de BDP-2 het best.

Jaap Veenstra
Beheerder
Antwoord aan  Harro Tillema
8 jaren geleden

Ik weet niet of je zomaar de BDP-2 via usb op de Hegel kan gebruiken hoor… grote kans dat hij niet lockt.

Franky
Antwoord aan  Harro Tillema
8 jaren geleden

Als ik de S/PDIF aansluiting gebruik, heb ik dan geen BNC-RCA kabel nodig met de Hegel? Welke zou je aanbevelen, de Chord Clearway 2x rca, maar kan wel bnc-rca.

Harro Tillema
Harro Tillema
Antwoord aan  Franky
8 jaren geleden

De Hegel heeft geen BNC connector naar mijn weten en de Bryston wel. Dit betekent dat er inderdaad een 75 Ohmse BNC naar RCA kabel nodig is. Ik ken helaas niet alle kabels die worden verkocht. Zou soms wel handig zijn.

Chord maakt uitstekende kabels, dus dat lijkt me een prima keuze.

Franky
Antwoord aan  Harro Tillema
8 jaren geleden

Wat en hoe is de beste manier(en) om qobuz toe te voegen bij de bryston bdp2 ?Momenteel heb ik Tidal en die geinterigeerd.

Harro Tillema
Harro Tillema
Antwoord aan  Franky
8 jaren geleden

Tidal is naar mijn weten (nog) de enige geïntegreerde streamingdienst. Zowel via de Manic Moose als via de Roon interface.

Franky
Antwoord aan  Franky
8 jaren geleden

Kan dit niet via dlna met de bubble upnp app?

Jaap Veenstra
Beheerder
Antwoord aan  Franky
8 jaren geleden

Dat werkt… 100%

Harro Tillema
Harro Tillema
Antwoord aan  Franky
8 jaren geleden

Ongetwijfeld. BubbleUPnP ondersteunt Qubuz en de BDP-serie is in te stellen als een DLNA speler. Heb zelf nooit geprobeerd om dit te doen, want ik werk met een iPhone en heb geen Qobuz account. Maar zie niet in waarom dit niet zou werken.

Arjan Borre
9 jaren geleden

Ik ben benieuwd hoe de geluidskwaliteit is tussen de Bryston en de Aurender streamers, ik wil een streamer kopen maar twijfel tussen deze 2. Beide zelf beluisteren is een moeilijke onderneming.

fernand
fernand
9 jaren geleden

Als ik het zo lees blijf ik toch liever bij mijn Nad M50 tenzij de Bryston klankmatig de M50 verpulverd en afkomt met een app en gebruiksgemak die Bluesound app waardig is.
Heb je de Bryston ook getest met de M51 of M12 ?

Harro Tillema
Harro Tillema
Antwoord aan  fernand
9 jaren geleden

In mijn beleving speelt de Bryston op een veel hoger niveau dan de NAD. Het laag van de NAD is licht gekleurd, wat de indruk wekt ‘vol’ en ‘warm’ te klinken. Het middengebied van de NAD klinkt bovendien een stuk minder ‘open’ en minder ‘gelaagd’ dan de Bryston; de Bryston laat veel meer van de muziek horen.

De NAD is echt een hele goede combinatie voor het geld, maar als ik de M50/M51 klankmatig vergelijk met de BDP2/BDA3 dan is de Bryston combi met afstand de winnaar.

fernand
fernand
Antwoord aan  Harro Tillema
9 jaren geleden

De prijs van de Bryston combi zal ook wel hoger liggen vermoed ik

Sander
9 jaren geleden

Is het niet typisch dat een apparaat van €3850 vertrouwt op standaard SATA kabels, in plaats van allerlei gefilterde hocus-pocus?

Ik zou voor dit geld liever jullie audio-PC handleiding volgen. 🙂

Jaap Veenstra
Beheerder
Antwoord aan  Sander
9 jaren geleden

Haha! Dat beschouw ik maar als een compliment :-). Deze klinkt wel echt beter hoor! Ik heb daar geen illusies over… ;).

21
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x
×