donderdag, juni 25, 2026
Home Review Elac Discovery DS-S101-G

Review Elac Discovery DS-S101-G

25

Voordelen

  • Erg mooie software
  • Werkt vlot
  • Roon inbegrepen

Nadelen

  • Eigenlijk niets voor deze prijs

Prijs: € 1099

Bouwkwaliteit
Gebruiksgemak
Inzetbaarheid
Weergave
Prijs
Elac Discovery - Roon Server

Installatie

Roon- Elac interface update

We hebben de Elac eerst een reset gegeven voordat we gingen spelen. Als de Discovery opgestart is, installeren we de Roon Essentials software om de speler te zoeken en gereed te maken voor gebruik. Dat gaat allemaal heel soepel: de Elac wordt direct gevonden door de software.

Echter, gek genoeg geeft de software geen melding dat er een update is. We weten dat er al oudere software op draait, omdat er net een nieuwe versie uit is die de bibliotheek vergroot van 15.000 naar 30.000 tracks. (Let op: dit is mét de Tidal tracks erin verweven!)

We gaan naar Settings en dan naar About (rechtsboven). Het is een gekke plek, maar daar kunt u de firmware controleren en updaten. Als we bij Core op de tandwieltjes klikken en aangeven dat alle updates gewoon geïnstalleerd moeten worden, gaat hij aan de slag.

Als de updates binnen stromen, installeren we direct de app voor Android. Deze is gratis en eenvoudig te vinden door op Roon te zoeken. Let er wel op dat u de Essential versie download.

Winkels met Elac

Grotestraat 23
5931 CS Tegelen, NL
St. Ceciliastraat 28
5038 HA Tilburg, NL
Geldropseweg 105
5611 SE Eindhoven, NL
Beethovenstraat 9-b
1077 HL Amsterdam, Noord Holland, NL
Strandlaan 281
8670 Koksijde, BE

Winkels met Roon

Geldropseweg 105
5611 SE Eindhoven, NL
Abonneer
Laat het weten als er
25 Reacties
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Rob Woning
6 jaren geleden

Hoe verhoudt de geluidskwaliteit van deze Elac zich tot een Cambridge CXN?

crachmad
crachmad
8 jaren geleden

Hoe verhoudt de geluidskwaliteit zich met andere servers zoals Antipodes of SonicTransporter i5? Ik wil hem icm Devialet 200 gebruiken.

Bart
9 jaren geleden

Ik heb nu een proefversie van Roon draaien. Op zich werkt dat redelijk met Tidal en weet Roon probleemloos mijn NAD M50 te vinden, wat ik echter een onoverkomelijk nadeel van Roon vind is dat er altijd een PC/laptop moet aan staan. Staat die niet aan, dan kan Roon niks vinden. Met Bluesound heb je daar geen last van, die communiceert prima met de NAS en Tidal, zonder dat er nonstop een PC aan moet staan.

Ook ‘ vindt’ Roon albums bij favorieten in Tidal die ik al maanden lang niet meer als favoriet heb aangevinkt. Rommelig dus. Tot slot: inloggen op Last.FM lukt ook niet vanuit Roon.

Dus de meerwaarde, behalve dat het er mooier uitziet dan Bluesound, ontgaat me, en dan is het ook nog eens best aan de prijs.

Bart
Antwoord aan  Jaap Veenstra
9 jaren geleden

Dank voor je reactie Jaap. Ik heb geprobeerd een server geïnstalleerd te krijgen op mijn WD live NAS, maar ik krijg het niet aan de praat.

Maar in principe ben ik dus voorzien middels Bluesound, dus dat is geen ramp; alleen was ik er wel nieuwsgierig naar.

Servi-Q Nederland
9 jaren geleden

Op de website Elacdiscovery.nl tref je onder Tips & Tricks een aantal onderwerpen aan over endpoints, zoals Elac endpoints, RoonReady endpoints en Airplay producten als endpoints en hoe je daarmee met de Discovery een multiroomsysteem kunt opbouwen.
Servi-Q BV (Importeur)

Servi-Q Nederland
9 jaren geleden

Op de website Elacdiscovery.nl staat onder Tips&Tricks specifieke informatie over endpoints, zoals RoonReady endpoints, Elac endpoints en Airplay als endpoint en daarmee de multiroom oplossingen via de Elac Discovery.
Servi-Q BV (importeur)

Wilfried
Wilfried
9 jaren geleden

Hoe verhoudt deze streaker zich tov Auralic streamers?

Wilfried
Wilfried
Antwoord aan  Wilfried
9 jaren geleden

steaker–> streamer

Wilfried
Wilfried
Antwoord aan  Wilfried
9 jaren geleden

streaker–> streamer

Wilfried
Wilfried
Antwoord aan  Jaap Veenstra
9 jaren geleden

Ok, was misschien een beetje in de war door:
“Elac combineert de – erg fijne – Roon server software met een streamer.”

Bert Bruijs
9 jaren geleden

Mag ik vragen wat er nu zoveel beter is met Roon software t.o.v. de software die nu standaard op de Node 2 draait (sorry, ben een beetje een leek op dit gebied).

Willem
Willem
9 jaren geleden

Als ik het zo lees is dit nog niet helemaal rijp qua software. Klopt het ook dat er maar 30.000 tracks geindexeerd kunnen worden? Ik heb er al over de 65.0000, geen probleem voor mijn verschillende Bluesound apparaten.

i.deklein
9 jaren geleden

Vandaag kreeg ik bericht van Roon dat er helaas geen progressie is in de gesprekken met Qobuz.

i.deklein
9 jaren geleden

Deze doet geen DSD en welke externe endpoints kunnen de kwaliteit nog verder boosten?

432 EVO
432 EVO
Antwoord aan  Jaap Veenstra
9 jaren geleden

Het op de open source music player daemon (MPD) gebaseerde Aurender ondersteunt helaas geen Roon. Aurender is dus geen Roon partner:

https://roonlabs.com/partners.html

Blijkbaar zijn de onderhandelingen afgesprongen:
https://community.roonlabs.com/t/roon-or-roon-bridge-for-aurender-w20/9694/11

432 EVO is net zoals Elac ook Roon partner, en uiteraard is het leuk te weten welke andere producten met de EVO kunnen praten via Roon.

Bluesound zal Roon ondersteunen middels het plaatsen van Roonbridge in de Bluesound firmware, dus als zone2 spelers voor Roon zal bluesound, sotm sms200 en eender welke raspberry/hifiberry met picoreplayer werken.

In geval van een hifiberry heb je voor 100 euro een spelertje die hetzelfde doet als een bluesound node en met zowel Roon als een Logitech Media Server kan praten.

De gebruikte cpu in een BS node is trouwens binary compatible met de raspberry 2 en hoger.

Frederic Vanden Poel
designer van de 432 EVO

i.deklein
Antwoord aan  Jaap Veenstra
9 jaren geleden

Ik begrijp de gedachte van Elac Discovery met een andere endpoint niet.
Dat kan een SoTM200 ook zonder de Elac Discovery.

i.deklein
Antwoord aan  i.deklein
9 jaren geleden

Aanvullend : Software Roon en de Elac Discovery kunnen ieder afzonderlijk als “cliënt” (eindpunt) en als “server” werken of allebij tegelijk wanneer je geen multiroom wenst.

Dat kan best verwarrend zijn wanneer je nog niet met multiroom (bv. Sonos) hebt gewerkt en dat wellicht ook niet vanplan bent.

Is het zinvol een eindpunt (speler) duurder te kiezen dan de server bij gebruik van de Elac Discovery als Server voor meerdere eindpunten of spelers?

Servi-Q Nederland
Antwoord aan  i.deklein
9 jaren geleden

Het is maar net waar je zelf de grens wilt leggen. Qua geluidskwaliteit en geld. Ja, het kan natuurlijk beter dan de Discovery van dit moment. Elac zal in mei tijdens de High End in München duurdere oplossingen brengen met Discovery integratie. Dan moet je er gevoegelijk ook vanuit gaan dat die oplossingen ook beter zullen klinken.

25
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x
×