donderdag, juni 25, 2026
Home Review Yamaha NS-F901 luidspreker

Review Yamaha NS-F901 luidspreker

24

Voordelen

  • Prachtig afgewerkt
  • Niet al te groot
  • Scherp geprijsd
  • Mild karakter

Nadelen

  • Mist wellicht wat sprankeling
  • Laag is tikkie lastig strak te krijgen

Prijs: € 3400 per set

Bouwkwaliteit
Inzetbaarheid
Weergave
Prijs
Yamaha NS-F901

Specificaties en metingen

Inhoud

De Yamaha is één van de eerste luidsprekers die we op de nieuwe manier meten. Dus met de Illusonic IAP8 in onze ruimte. Door de delay heel kort te zetten – 35 ms -, filteren we reflecties uit de meting. We zetten de resolutie op 1/6 octaaf.

De microfoon staat bij de Yamaha tussen de tweeter en midrange-unit. De afstand hebben we op 50cm gehouden. Korter geeft een vertekend beeld. Verder weg zorgt voor te veel ruimte die we mee-meten.

De respons laat duidelijk zien dat het hoog wat tam is gehouden.

Principe 3-Weg basreflex
Woofer type Twee 16 cm (6-1/2”) Advanced PMD cone
MidRange type 13 cm (5”) Advanced PMD cone
Tweeter type 3 cm (1”) aluminium dome
Frequentierespons 32 Hz-50 kHz
Aanbevolen vermogen 50 W
Maximum vermogen 200 W
Gevoeligheid 89 dB / 2.83 V/1 m
Crossovers 450 Hz / 3.5 kHz
Impedantie 6 ohms
Afmetingen (B x H x D) 270 x 1,060 x 425 mm
Gewicht 30.7 kg; 67 lbs./unit
Prijs 1700 per stuk

 

Conclusie

Deze set Yamaha's zullen veel liefhebbers kunnen bekoren. De prijs is (zeer) scherp met 3400 per set. De bouwkwaliteit is ronduit ongekend in deze prijsklasse.
De weergave is vriendelijk en komt op ons schoon over. De plaatsing is vrij gemakkelijk goed te krijgen. Dat is mede te danken aan de goede off-axis prestaties. Om het laag echt goed te krijgen, zult u wel even moeten schuiven en proberen. Wij hebben de poorten uiteindelijk dichtgemaakt om meer definitie te realiseren. Dat kan per kamer anders zijn.

Winkels met Yamaha

Sint-Antoniusstraat 15
2300 Turnhout, BE
Joseph Bensstraat 21
1180 Ukkel, BE
Pleinweg 136
3083 EP Rotterdam, Zuid-Holland, NL
Hooikade 13
2627 Delft, Zuid Holland, NL
Bredabaan 1031
B-2930 Brasschaat, BE
Pelikaanstraat 126
2018 Antwerpen, BE
Schoenmakersstraat 19
6041EX Roermond, NL
Grotestraat 23
5931 CS Tegelen, NL
Parkweg 23
8084GG 't Harde, NL
Stationsweg 87
9471 GM Zuidlaren, NL
St. Ceciliastraat 28
5038 HA Tilburg, NL
Hermesweg 2
3741 GP Baarn, Utrecht, NL
Korevaarstraat 2 e-f
2311 JS Leiden, NL
Steenstraat 54
6828 CM Arnhem, Gelderland, NL
St.-Katelijnevest 53
2000 Antwerpen, BE
Beethovenstraat 9-b
1077 HL Amsterdam, Noord Holland, NL
Abonneer
Laat het weten als er
24 Reacties
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Robert
Robert
9 jaren geleden

Zijn deze Yamaha speakers goed geschikt voor metal?

Robert
Robert
Antwoord aan  Jaap Veenstra
9 jaren geleden

Nee; gezien de prijs ga ik hier niet naar op zoek. Wil wel graag nieuwe speakers, maar niet echt actief op zoek. Is toch iedere keer hetzelfde; het is niet wat ik zoek. Ik speel weer met mijn zeer oude Kef C55 uit 1991! icm NAD C356. Dit is mijn sound! Mag alleen wel iets helderder, maar denk dat de tweeters niet goed meer zijn. Mijn metal klinkt hier prima op. Ik heb bass, volle klank en geen irritant hoog. Zelfs slecht opgenomen metal klinkt gewoon lekker. Zou niet weten waar ik deze sound nog kan vinden. Zit nu sterk te denken aan reviseren. Als dat al mogelijk is.

Ferdy Bossy
Antwoord aan  Robert
6 jaren geleden

Ja Jaap Yamaha maakt instrumenten, we zien vaak de Bosendorfer of Steinway concertvleugels op tv
Maar niet elke muzikant heeft de euries voor de eerder genoemde merken
De Yamaha vleugels zijn veel goedkoper, daardoor is de Yamaha bijna bij iedere pianist(e) thuis te vinden, staat er ‘n ander merk dan kan de muzikant(e) het net niet betalen
Je kunt de Yamaha vleugel ook vinden in de Hilton keten of ander goed lopende horeca.
Je kunt aan het prijskaartje niet horen hoe iets klinkt
Ik kan zelf helaas (polyneuropathie) geen pianospelen meer studeren, maar heb het touche (aanslaggevoeligheid) zelf kunnen voelen op de Yamaha vleugel van mijn (R.I.P.) vader, deze is evenals de klank *****
Het (enigste) wat ik mis bij de reviews van Jaap is de beoordeling van klassieke muziek
In de ruimste zin van het woord, veel luidsprekerboxen hebben problemen met de menselijke stem, wat algemeen bekend is.
Hoe klinkt de sopraan (opera) en het koor met orkest, theoretisch zou dit altijd goed moeten klinken, als de overige stemmen natuurgetrouw klinken.
Goh begrijp niet wat de moeilijkheidsgraad is voor goeie (en dat is deze NS-F901) luidsprekerboxen om hedendaagse muziek correct ten gehore te brengen.

Daar dit signaal beslist niet complex is, t.o.v. ‘n symfonie orkest samen met 3 stemmingen lead zangeressen en koor.
Wat trouwens het makkelijkst op te nemen is met 2 (Links/Rechts) microfoons in een concertzaal met ‘n perfecte akoestiek, want hoe groter het aantal microfoons des temeer kans (pan/pot en natuurlijk de gain/3D effect) op fouten.
De Focal Sopra no1 of de ESL 2812 niet de 2912 is veel te hoog om op statieven te zetten
En als de kamer niet breed genoeg is, moeten deze DEUREN (daar kun je ze het beste mee vergelijken) niet voor de helft achter de bank of fauteuil staan.

Raad iedere audiofiel aan, kijk niet naar dat prijskaartje, Yamaha is goedkoper wegens de veel grote afname van producten.
Ik als DE muziekliefhebber ga ze in iedergeval vergelijken, inderdaad kosten de helft van de Focal, en vergelijk je het prijskaartje met die van de QUAD ESL 2812 dan is dit 1/3
Maar waarschijnlijk is het verschil met de weergavekwaliteit nihil
Je schaft de installatie toch niet aan om te pochen, de goede weergave is er om te genieten van de muziek, ik ben in iedergeval geen dief van m’n eigen bankrekening.

Ferdy Bossy
Antwoord aan  Jaap Veenstra
6 jaren geleden

Bedankt voor het snelle antwoord
da’s logisch, mijn kennis van Indiase of folklore van Indonesië etc. etc. muziek is belabberd
Ik kan dit dus absoluut niet, op de juiste waarde inschatten.

Maar ik weet zeker dat de weergavekwaliteit (ongehoord) van deze luidsprekerboxen absoluut vergelijkbaar is met Kef (kosten minstens de helft meer) e.d.

Raar maar waar, ik ging Maria Callas pas waarderen, toen ik haar hoorde zingen via de ESL’s

Huite
Huite
Antwoord aan  Jaap Veenstra
6 jaren geleden

Als we toch off-topic zijn luitster dan thuis eens naar Robot Koch (al dan niet samen met Savannah Jo Lack) Jaap. Is geen klassiek maar schuurt er soms dicht tegen aan. Mooie muziek voordat je na een drukke dag in je bedje kruipt!

Bert Bruijs
9 jaren geleden

Volgens mij is er op de piano lak zwarte Gold serie van Monitor Audio ook niets aan te merken. Ik heb er hier 2 staan waar geen spikkel of sinasappelhuid in zit! Kan me bijna niet voorstellen dat Yamaha hier in zoveel beter zou zijn.

Bert Bruijs
Antwoord aan  Jaap Veenstra
9 jaren geleden

Oke….dat moet een super afwerking zijn dan. Benieuwd wat je mening is als je ze vergelijkt met de MA Gold. Zijn qua prijs en specs aardige concurrenten van elkaar.

Geoffrey Vanhouwaert
Geoffrey
9 jaren geleden

Als je alpha opent staat de netgear router bij de laatste review en niet de yamaha.

Lotte
Lotte
9 jaren geleden

Toch jammer dat Yamaha de hele vakhandel er als dealers uit gegooid heeft en je Yamaha alleen nog kan vinden bij BCC’s en Mediamarkten waar je met je rug tegen een wasmachine even naar een wand met opgestapelde apparatuur kunt kijken…

PVeth61
9 jaren geleden

Mooie en eerlijke recensie Jaap. Jullie hebben het lef met dit soort onverwachte producten op de proppen te komem. Ik denk dat je gelijk hebt dat een luidspreker met een wat gedempt hoog helemaal niet verkeerd is. Prijs/prestatie verhouding is ongelooflijk goed. Juweeltjes om naar te kijken in ieder geval.

Geoffrey Vanhouwaert
Geoffrey
9 jaren geleden

Bijzonder benieuwd ook naar de Lindemann review. Wat een beauties! En wat een features. Hopelijk klinken ze ook fantastisch. Denk dat ze één van de toppers van 2017 zullen worden.

Geoffrey Vanhouwaert
Geoffrey
9 jaren geleden

De nieuwe subcategorieën vind ik trouwens ook zeer geslaagd. Zo is met name personal audio en streaming veel gemakkelijker te vinden. Nice.

Geoffrey Vanhouwaert
Geoffrey
9 jaren geleden

Dit lijkt me inderdaad een hele mooie speaker. Prachtig gebouwd en afgewerkt en afgesteld op echte leefruimtes. Vakwerk van de bovenste plank. Ik zou deze graag eens horen.

Geoffrey Vanhouwaert
Geoffrey
Antwoord aan  Geoffrey
9 jaren geleden

Mooie review overigens. En de illusonic nu ook al in de set. Indrukwekkend.

Thomas Yamaha
Thomas Yamaha
Antwoord aan  Geoffrey
9 jaren geleden

Beste Geoffrey,
Luisteren kan bij enkele Yamaha dealers in NL.

Welke regio woon je, dan kan ik even kijken of er iets in de buurt zit voor je.

M.vr.gr. Thomas Yamaha

Hans
Hans
Antwoord aan  Thomas Yamaha
9 jaren geleden

Thomas,

Ik heb sinds anderhalfjaar de ysp 5600 soundbar. Vanuit de zaak waar ik de soundbar heb gekocht heeft iemand bij mijn thuis de soundbar ingesteld. Ik heb het idee dat de afstelling niet 100% is. Weet jij iemand die de soundbar helemaal kan finetunen zodat ik optimaal kan genieten van het geluid?

Bijvoorbaat dank voor je reactie!

Hans Verweij

Geoffrey Vanhouwaert
Geoffrey
Antwoord aan  Thomas Yamaha
9 jaren geleden

Hallo,

Ik woon helaas, wat hifi betreft, in België. West-Vlaanderen. Niet zoveel kwaliteitswinkels hier in de buurt. Al zeker niet met Yamaha denk ik.

24
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x
×