woensdag, juni 24, 2026
Home Hi-Fi AlphaVisit – De audio installatie van Niek Haarhuis

AlphaVisit – De audio installatie van Niek Haarhuis

3
AlphaVisit – De audio installatie van Niek Haarhuis

De vragen

Inhoud

1. Wat was je grootste ear opener
Dat was toch wel m’n eerste zelf bouw luidspreker met een full range driver. Ik had deze speaker voor een spreekwoordelijke ‘appel en een ei’ gemaakt. Het geluid wat daar uitkwam maakte direct indruk door z’n volledigheid, dynamiek en levendigheid.

2. Wat is een belangrijke tip die je de lezers wilt meegeven
Muziek is emotie en houdt je audio-set zo simplistisch en puur mogelijk. Soms zijn we geneigd de techniek helemaal uit te pluizen om zo tot een meet-technisch sterke audio-set uit te komen. Maar al te vaak hebben dit soort sets nul muzikale emotie. Dus bedenk dat muziek luisteren in de eerste plaats iets emotioneels is in plaats van een technische weergave, en dus: Hoe haal je die emotie eruit voor jou?

3. Wat zijn je 5 favoriete nummers om je installatie te testen

  • Jocelyn B: My way
  • Avi Kaplan: Change the Rise
  • Amanda Tenfjord: Run (acoustic)
  • Joël Grare: I. Nihavent
  • Hok Man-Yim: Poem of the Chinese Drum

4. Welk apparaat (of attribuut) zou je nooit meer willen missen in je installatie
M’n Metrum Hex NOS dac. Een fantastisch puur en simplistisch gebouwd apparaat waar gewoon echt muziek uitkomt.

5. Wat wil je nog verbeteren aan je installatie, of wat is je volgende upgrade
Ik zou nog wel een keer een mooi cd transport hebben, wellicht ook eens een mooie platenspeler, maar daar een beetje huiverig voor gezien dit ook best wel een Rabbit Hole is. En, een kleine mooie pure buizenversterker. Die laatste is iets wat wel hoog op m’n verlanglijstje staat.

6. Heb je een technische inhoudelijke vraag
Ik speel hoofdzakelijk via m’n Mac waar AudirVana opdraait, en deze is via een goede en gefilterde USB inrichting gekoppeld aan m’n Metrum DAC. M’n vraag: Zou een mooi cd transport, of een dedicated Streamer met betere klokken toch nog echt een verbetering zou kunnen geven?

Antwoord Alpha Audio redactie: Dat kan zeker een verbetering geven, met name met een CD transport krijg je met een normale investering al een mooi stabiel digitaal signaal met een laag ruisniveau. Met een dedicated streamer kun je ook een verbetering bewerkstelligen, uiteindelijk zijn die toch beter ingericht voor audio data verkeer dan de Mac Mini. Waarschijnlijk zal je hier dieper in de buidel moeten tasten en liefst zou je wat aan je netwerkverbinding willen doen dmv een switch of een filter. Zie ook dit achtergrondverhaal over de invloed van software en hardware.

7. Wat is je grootste miskleun
Echt een miskleun zou ik het niet willen noemen, maar wel beetje een anticlimax. En dat was een set (B) luidsprekers waar elke kast negen blauwe breedbanders heeft. Als kind had ik deze luidsprekers helemaal de hemel ingeprezen door alle mooie reviews, maar vele jaren later toen ik ze in huis had, was het toch wat minder dat ik me altijd had voorgesteld.

8. Wat zijn je favoriete artiesten als het niet per se gaat om geluidskwaliteit

  • NightWish (Oude werk)
  • Metallica (Oude werk)
  • Joe Bonamassa
  • Jordi Savall (Opnamekwaliteit is hier vaak bizar goed)

De installatie

  • Stroom: Belpa TR-152.00-2. 1600VA scheidingtransformator. (Zelfbouw)
  • Bron: Mac mini M2 waarop AudirVana Studio draait.
  • USB kabel: Supra 50cm (afgeschermd) met daaraan een ifi USB-Purifier.
  • DAC: Metrum Hex nos dac.
  • RCA interlink: AudioQuest 50cm (zelfbouw)
  • Versterking: AVM Evolution A2 (Black/gold. Geen toonregeling oid)
  • Luidsprekerkabel: 4mm2 99,99% koper zonder connectoren.
  • Luidsprekers: Zelfbouw. Markaudio Alpair 12P. (Filterloos) in een ML-TQWT (Mass Loaded- Tapered Quarter Wave Tube) Transmissie-Lijn/Hoorn (hybride) kast. Met een Wave guide-hoorn rondom de drivers welke aan de binnenzijde bekleed zijn met absorberend pet-vilt.
  • Akoestiek: Diverse akoestische panelen en kleden.
Abonneer
Laat het weten als er
3 Reacties
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
NiekMH
2 uren geleden

Ik heb deze speakers gemaakt en weet dat het een beetje ‘vreemde eend in de bijt’ speakers zijn;) ..en snap ook best de scepsis eromheen.
Mochten mensen nieuwsgierig zijn, je bent van harte welkom eens te komen luisteren 🙂

Bart
Antwoord aan  NiekMH
2 uren geleden

Juist leuk, zo’n vreemde eend 🙂

Ben wel benieuwd: de linker speaker lijkt zowat tegen de muur te staan, waarom is dat?

NiekMH
Antwoord aan  Bart
1 uur geleden

De boel staat een beetje asymmetrisch opgesteld, helaas. De trap naar zolder is een vaste trap welke aan een zijmuur zit en direct aan de andere kant van het trapgat, bijna midden op de zolder staat een hele grote installatie in verband met omvormers en ventilatiesystemen, dus de set kan helaas niet symmetrisch in de ruimte staan.
Maar, de linker speaker staat inderdaad niet ideaal en dus dicht bij de muur, in het laag en mid-laag zie ik daar niet heel gekke dingen als ik de boel na meet met REW.

3
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x
×