Hoi Geert
Ik hoop dat je tussen al het gekissebis door een kabel vind die bij je past , en waar je blij van wordt .onze audio hobby is een mooie , waar zin en onzin soms dwars door elkaar lopen . Mijn advies is, blijf dicht bij je zelf en verlies je niet in je hobby , en geloof alleen je eigen oren , en neem op basis daarvan je eigen beslissing die passend is binnen je mogelijkheden en je budget . Al vast Veel plezier toegewenst met je aankoop .
Groetjes
Lotte
[verwijdert wegens onnodig beledigen] Het ging mij er niet om wie de beste kabel heeft. Ik heb helemaal niet beweerd, dat.....En dat ik dat daar goede ervaringen mee heb. [verwijdert wegens onnodig beledigen]
Nee, ik had u inderdaad niet goed begrepen. Hoe kon ik?
Ik adviseer je om die neiging te onderdrukken.
Ik heb dit draadje even gemist omdat het bijzonder druk is geweest afgelopen week. Het doet me eerlijk gezegd pijn om te zien dat het nodig is te modereren op Alpha Audio. Dat doen we nagenoeg nooit en is ook bijna nooit nodig geweest de afgelopen 15 jaar. Ik zou het écht bijzonder jammer vinden als dit de trend gaat worden. Als dat het geval ik, gaat het forum gewoon op slot; het kost te veel tijd en moeite om het dan bij te houden. Ik stop die tijd en energie liever in content.
Ok, een dikke 3 maand en 2 leveranciers later heb ik dan toch plugs op de kabel en een 2-tal weken luistertijd. De kabel is wat moeilijker te bewerken omwille van de katoenen mantel maar hij is dun, flexibel en makkelijk om discreet weg te werken.
Naar mijn ervaring op mijn set speelt de Duelund dual DCA12 kabel, in vergelijking met Chord Clearway, vooral op tonaliteit en timbre. Macro-dynamiek is naar mijn indruk ook een verbetering maar dat kan slechts een indruk zijn. Wegens verschillende dikte in kabel en andere positie op de volume regeling is dit moeilijker te bepalen voor mij. De kabel moet zeker inbranden, er zitten zeer harde randjes aan de klank als die juist nieuw is en soms heb ik de indruk dat er na 2 weken nog steeds een randje zit aan instrumenten zoals saxofoon, piano of gitaar. Voor elektrische gitaar kan dit nog wel een leuk effect hebben maar op sax doet dat een beetje pijn. Nu, klankmatig is dit zeker een leuke kabel die ik kan appreciëren en ik begrijp ook waarom die enige aanhang heeft.
Waar die minder op scoort, op mijn set dan toch, is de presentatie. Alles blijft min of meer tussen de speakers. Het gaat er occasioneel wel eens buiten, zoals bvb de eerste aanslag bij "Come Away with Me" van Norah Jones maar niet zo ver als gewoonlijk. De setting is dus meer intiem, dit werkt wel voor sommige muziek maar ik vind het zo ook moeilijker om de verschillende instrumenten te onderscheiden. Er is wel wat diepte maar omdat alles zo dicht op elkaar staat komt de presentatie mij wat rommelig over. De Chord is meer open, luchtiger en meer detailrijk naar mijn indruk. Qua tonaliteit en diepte misschien minder maar ik kan wel beter alles plaatsen en het geheel geeft een ruimtelijker gevoel.
Voorlopig mag die er tussen blijven, maar ik wil toch nog wel eens iets anders proberen, wss iets van Chord. Eigenlijk heb ik het niet zo voor Chord, net zoals bvb Audioquest is dat voor mij 1 van de merken die vooral praatjes verkopen. Maar, naar eigen ervaring met Chord kabels, moet ik toch toegeven dat ze zich wel onderscheiden van de concurentie op hun prijspunt. De rode draad voor Chord is open en luchtig volgens mij, ik hoop dat daar nog wat gewicht in tonaliteit en beter timbre en textuur bijkomt als je naar Epic XL of Signature gaat.