vrijdag, mei 3, 2024

Klinkt AudioQuest Rocket 33 beter dan de AudioQuest Slip 14/4?

Weergave van 11 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168609
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ik heb momenteel een AudioQuest 14/4 luidsprekerkabel. De recenties zijn daar tenslotte overal zeer positief van. Ik heb ze afgemonteerd met goedkope banaanstekkers, en overweeg deze te vervangen door AudioQuest 100s stekkers. Ik zou dan zelfs twee kabels per luidspreker kunnen maken, want heb alle kabelafwerking materialen ervoor al (cable pants e.d.)

      Bij elkaar dan iets van 200 Euro aan materiaal nodig.

      Nou mijn vraag:
      Zou dit kwalitatief een betere oplossing zijn dan een enkele bi-wire Rocket 33 kabel. Die in reviews vaak niet de 5 sterren krijgt? Of klinkt die wel degelijk beter en is de beoordeling ervan afgezet tegen de hogere prijs van deze kabel?

    • #169795
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ik bedoelde in plaats van de 100s de 300s stekkers…

    • #169800
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Een beoordeling is altijd relatief aan de prijs. Of iets echter echt beter is, is alleen te beoordelen na het te proberen en af te zetten tegen de investering.

    • #169801
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Prima. Dan zal ik het toch maar eerst proberen voor ik alle stekkers los aanschaf.

    • #169803
      richard12richard12
      Deelnemer

      Beste M, ik heb zowel de Slip 14/4 als de (duurdere) Type 4 van Audioquest. Alleen de kabels per meter gekocht en zonder stekers geklemd in de luidsprekeraansluitingen (dus geen dure stekers). De laatste speelt met name in het hoog wat mooier en biedt een wat betere plaatsing dan de Slip 4. Onlangs heb ik de Type 4 vervangen door een set TelluriumQ Black (V1) luidspreker kabels, en ben daar zeer, zeer tvereden over. Het geluidsbeeld is er flink op vooruit gegaan (transparant en ruimtelijk met veel detail). De kosten waren ‘slechts’ €200,= omdat het een demoset was. Het mooie is dat Maejstro Audio in Kamerik nog eenzelfde demoset (2x3m met stekers) in de aanbieding heeft. Ik denk (weet wel zeker) dat je daarmee een beter resultaat bereikt als betere stekers aan een ‘budget’ Slip kabel.

    • #169804
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Lastige discussies :-/ ! De Slip 14/4 krijgt erg lovende kritieken, maar ik vind het lastig om dit dan af te zetten tegen andere producten. Je kan ook niet alles overal eerst luisteren, en dan is het ook weer anders dan de stiatie thuis.

      Ik ben ook aan het kijken naar een andere versterker in een segment tot 1500 Euro. Daar heb je precies dezelfde situatie. Heel veel verschillende beoordelingen die elkaar soms ook nog tegenspreken, zodat het maken van een shortlist die je wil gaan luisteren lastig is. Ik kom nu op onderstaande, maar iedere versterker heeft zijn voor- en tegens. Ik wil minimaal wel een vorm van een DAC (bij voorkeur USB, ik speel nu mijn HTPC over Toslink (AudioQuest Carbon).

      * NAD C386 (geen USB, zou niet analystisch zijn in het hoog?)
      * Arcam SA20 (geen USB, goede recenties (kleur vind ik alleen niet zo fraai)
      * Rotel A14 (veel vermogen, maar recenties vallen weer tegen, zou erg warm worden)
      * Denon 1600ne (veel vermogen, ruimtelijk beeld zou tegenvallen (blijft bij speakers hangen)
      * Cambridge cxa80 (recenties soms heel goed, maar spreken elkaar tegen)

      Kortom, keuze stress in een vergevorderd stadium 🙂 !

      Ik denk dat ik eerst maar eens ga luisteren naar de eerste drie. De winkel die deze heeft staan heeft mij een erg goede service geboden bij de levering van de luidsprekers (Dali Opticon 6). En na de aanschaf van een versterker maar eens ga kijken of andere luidsprekerkabels nog een verbetering geven. Maar verder kijken dan de Slip 14/4 zou dus kunnen lonen begrijp ik…

      PS:
      De versterker staat niet in het midden, voor de rechterluidspreker heb ik 4m kabel nodig. Met 3m kom ik niet uit.

      Zonder stekkers zou wellicht nog beter kunnen werken, maar vind het toch wel fraai als de kabels netjes zijn afgemonteerd. Bij de huidige stekkers kan de stift vrij ronddraaien in de behuizing, dus kan mij voorstellen dat dat niet de ideale verbinding is. Vandaar dat ik aan het bekijken ben of ik ze kan vervangen (of dus beter nog even verder kan kijken naar een andere kabel).

    • #169805
      Dick HolsheimerDick Holsheimer
      Deelnemer

      Hey,
      Ik had het zelfde “probleem”! De 14/4 draaide al een tijdje mee op mijn Rotel RSX 1057 met Xanadu speakers. Een waanzinnig geluid. Helaas de Xanadu tweeters werden slecht na ca 12 jaar. Ik heb de hele set verkocht voor een leuk bedrag en een Marantz SR 7011 met Dali Rubicon 8 speakers gekocht. Voor het surround had ik al een PMC DM1 speakerset en een Klipsch sub.
      Ik heb nu als LS-kabel de Rocket 33 bi wire(niet naar de surrounds = 14/4 gebleven). Tevens liep tegen een flinke set Audioquest spades aan, de 500 serie (was een koopje…). Ik moet toegeven het geluid is beter gedetailleerd. Vooral bij hires audio bestanden. Hoge tonen zijn echt fantastisch en het laag strakker! Als je een AV receiver rond de 1.500 zoekt zou ik de SR 7012 van Marantz ook overwegen.
      Om speakers te verbinden ben ik een fan van spades. Is netter dan los draad en stabieler dan banaan.

    • #169806
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Dan zal ik tegen die tijd toch een AudioQuest Rocket 33 testen.

      Ik heb een stereo opstelling, dus hoef geen AV reciever. Maar wel apart dat ze voor hetzelfde bedrag in een AV reciever zoveel extra toeters en bellen kunnen leveren.

    • #169812
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Hi,

      Ik denk dat de bi-wire 33 een kwalitatief een veel betere oplossing is. Of je er ook heel veel van gaat merken is een veel lastigere vraag omdat het afhangt van de performance van jouw set. Sorry, het is een vaag antwoord, maar als je de kabels thuis mag testen, zou ik dat doen.

      Ik heb zelf ook een tijdje de AudioQuest Slip 14/4 in mijn vorige set gehad. Toen ik mijn set upgradede, werd ik ‘toegelachen’ door mijn favoriete hifi dealert en heb toen een tijdje de Rocket 88 mogen proberen. Het geluid klonk inderdaad beter, maar vond het (toen) moeilijk te rechtvaardigen om bijna € 1.000 uit te geven aan speakerkabels.

      Voor de lol had ik toen mijn ‘oude el-cheapo’ Sytronic kabels (4mm2) en deze ‘dubbel’ aangesloten; ofwel 2 x 4mm2 per speaker aangesloten (via bananenplugs en spades). Dat was een grote verbetering de 14/4, kwam dichtbij (misschien zelfs evenaarde) de Rocket 88 en kostte slechts iets van €40. Het ziet er esthetisch niet uit, maar toch had ik uiteindelijk ik daarvoor gekozen..

      Groetjes

    • #169814
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Er is blijkbaar geen eenduidig antwoord op. Zal het dus moeten gaan beluisteren. Eerst maar een andere versterker. Dat bepaald ook de mogelijkheden, afhankelijk of hier één of twee sets terminals op zitten.

    • #169818
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ja, daarom blijf ik graag hangen bij een dealer waarmee ik het goed kan vinden en makkelijk wat dingen thuis mag uitproberen..

    • #169827
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Eens. Service hecht ik erg aan. Binnenkort maar een afspraak maken om de NAD C368 en Arcam SA20 te gaan luisteren. Ben benieuwd hoeveel verschil er is met mijn Marantz PM6005. Wat nog echt een budget model is.

Weergave van 11 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×