donderdag, mei 2, 2024

Michel’s Hifi set

Weergave van 15 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168632

      Ik heb de passie voor muziek al heel lang. Ik schat ruim 40 jaar. Ik luister graag naar de diverse soorten muziek. (van Trance tot Klassiek) Ik vind het daarnaast ook interessant om te luisteren hoe de muziek of het geluid word weergegeven. Ik ben steeds op zoek naar kleine verbeteringen. Dit houdt mijn hobby ‘levendig’. Ik beschik over een afzonderlijke ‘luisterruimte’.

      Stroomvoorzieningen
      1. Oehlbach XXL 909 met powercord, In Akustik AC-1502
      2. Stekkerblok In-Akustik AC-2505 SF8

      Apparatuur
      Receiver Yamaha Avantage RX-A3020, powercord In Akustik AC-2502
      OPPO UDP 203, powercord In Akustik AC-2502
      Denon DCD 1520AE, (CD-speler) powercord In Akustik AC-1502
      Pioneer N-70AE (streamer), powercord In Akustik AC-1502

      Boxen
      Bowers & Wilkens 683 S2, bi Amping aangesloten met 4 In Akustik LS 803
      Bowers & Wilkens 685 S2, (rear) aangesloten met Oehlbach Silverstream
      Bowers & Wilkens HTM 61 S2, aangesloten met In Akustik LS 1002
      Subwoofer SVS SB 2000, powercord In Akustik AC 1502 en Audioquest Wolf

      Interlinks
      Diverse sets In Akustik NF 1302 (CD-speler en Streamer naar Receiver)
      Diverse sets Audioquest Mackenzie (analoog van OPPO naar Receiver)
      Audioquest Wolf (subwoofer)
      Audioquest Vodka (Streamer)
      Diverse HDMI kabels Oehlbach Carbon connect

      Switch
      Netgear GS108E, voorzien van een afzonderlijke lineaire voeding en een powercord In Akustik AC 1502

      Hoofdtelefoon
      – Sennheiser HD600
      – Bowers & Wilkens P7 wireless

      Portable
      FiiO X5iii
      FiiO A5 versterker

      TV
      Samsung QE49Q6F (4K)

      Server
      Synology 213+
      Aangesloten op netwerk met Audioquest Cinnamon

      Stereorack
      Quadraspire QAVM

    • #169920
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Mooie set Michel. Tof ook een aparte luisterruimte!
      Doet die “stroompoetser” van Oehlbach wat hij moet doen?

      Ciao, Huite

    • #169921

      Hoi Huite,

      Bedankt voor je reactie. Ik vind het lastig om de kwaliteit van het geluid toe te schrijven aan de ‘stroompoetser’ zoals jij dit noemt. Ik zie de ‘stroompoetser’ vooral als een stekkerblok. Mijn ervaring is dat alle kleine stapjes bij elkaar leiden tot het resultaat dat ik nu heb.
      Hierbij moet ik opmerken dat ook ik -in beginsel- ben getrapt in de valkuil door vooral te investeren in (bron)apparatuur, terwijl het investeren in het krijgen van schone stroom en goede kabels minstens net zo belangrijk is c.q. misschien nog wel belangrijker is.
      Een van de grootste kwaliteitsstappen in het nastreven van een mooi (lees; rustig) geluidsbeeld, heb ik gehaald door het stopcontact waarop beide stekkerblokken zijn aangesloten, te laten aarden. (kosten € 75,-)
      Maar uiteindelijk is de ketting zo sterk als de zwakste schakel is ….

      Groet,
      Michel.

    • #169922
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Beste Michel,

      U heeft inderdaad een mooie set. Zelf ben ik in het bezit van het oudere 683 s1 model van b&w.Deze luidsprekers heb ik voor een mooie prijs over kunnen nemen. Elke dag luister ik er met veel plezier naar. Op het gebied van audio ben ik een novice, maar op mijn manier probeer ik mijn set steeds een beetje beter te laten klinken (met beperkt budget). De luidsprekers zijn verbonden aan een Rotel 1582 mk2 (ook niet nieuw) d.m.v. 4mm bi amp kabels gemaakt door JKE hifi op Goeree. Als ik het goed heb begrepen gaat het om VanDamme blue serie kabels met lock banaan stekkers. Ze zien er prachtig uit. Voor streaming en surround heb ik een (demo model) Onkyo tx-rz 820 receiver. Deze receiver is met unbalanced rca kabels verbonden aan mijn Rotel. Al mijn bron kabels zijn van het merk RU Ook mijn Ziggo box (Experia?) is met een toslink van dit merk verbonden. Af en toe speel ik een cd’tje op mijn Onkyo 7030, maar meestal luister ik naar spotify.

      Om mijn luidsprekers te ontkoppelen heb ik deze op tegels geplaatst. Deze tegels (40x40x3cm) heb laten maken door een (graf)steenhouwer. Deze steenhouwer heeft aan de onderkant van de tegel inschroefmoeren ‘gefreesd’. In die inschroefmoeren heb ik de originele rubber dempers van mijn luidsprekers geplaatst. Elke tegel staat op 4 rubber dempers. De luidsprekers staan m.b.v. spikes (Teufel) op de tegel. Of het een verbetering van het geluid als geheel is weet ik niet, maar het ziet er fraaier uit dan met de originele plints die bij de luidsprekers horen. Het is een solide basis geworden.

      Mijn vraag aan u is, wat doet een stroompoetser? Momenteel ben ik op zoek naar oplossingen voor een verbetering van de stroom voorziening. Is een ‘stroompoetser’daar een oplossing voor? En kan dat ook voordelig? U geeft aan dat u dit apparaat als ‘stekkerblok’gebruikt. Als stroom bekabeling gebruik ik de originele kabels van de apparatuur zelf. Wat ik gedaan heb is een simpele stekkerdoos verbonden met een grondkabel (3x 2.5 massief koper). De kabel is verbonden aan een geaard stopcontact. Op termijn wil ik mijn power kabels vervangen. Maar een beetje kabel is al gauw prijzig. Misschien tips??

    • #169924

      Beste Martijn,

      Ik vind het leuk om deze creatieve oplossing te lezen (tegel met inschroefmoeren). Als het bij u werkt … dan is dit het belangrijkste. Ik ben deze oplossing nog nooit tegengekomen.
      Of de ‘stroompoetser’ (zoals door Huite geïntroduceerd) zijn werk doet, kan ik niet beoordelen. Ik heb geen meetapparatuur hiervoor en in alle eerlijkheid …… hoor ik dit niet.
      Ik gebruik nooit de aansluit/stroomkabel die bij het apparaat is meegeleverd. Dit zijn vaak niet de beste accessoires. In de aansluitsnoeren (powercord) van In-Akustik zit in de stekker een zogenaamde ferrietfilter. Deze filtert -als het goed is- een groot gedeelte van allerlei vervuiling die op het elektriciteitsnet aanwezig is. Vervuiling die veroorzaak wordt door GSM-apparatuur of tal van andere apparaten/zaken. De prijs voor een powercord van In-Akustik bedraagt toch al snel 179 euro, dus dat is m.i. niet goedkoop. De Oehlbach XXL 909 heeft aan de achterzijde vier aansluitingen voor digitale bronnen (deze zouden op de een of andere manier gefilterd worden) en vier aansluitingen voor analoge bronnen die niet gefilterd worden. Je kunt er dus 8 apparaten op aansluiten. De prijs van dit apparaat is de laatste jaren behoorlijk gedaald. Als je vervolgens het bijgeleverde powercord van de Oehlbach XXL 909 vervangt voor een powercord van In-Akustik en de rest van de apparatuur aansluit op de Oehlbach, dan kom je volgens mij al een heel eind. Ook is de interne bekabeling van de Oehlbach van betere kwaliteit dan dat een standaard stekkerdoos. Schone maar vooral ook voldoende stroom is volgens mij de basis van uiteindelijk goed geluid.
      Ik hoop dat je iets met mijn antwoord kunt ….
      Groet,
      Michel.

    • #169927
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Tja…..het werkt. De inschroefmoeren zijn met stevige kit in de tegels vast gemaakt. Het ziet er goed uit en gaat een leven lang mee. Misschien later als grafsteen……..
      Bedankt voor de tips over de aansluitsnoeren, In-akustik heeft mooie kabels. Ik ga mij er eens in verdiepen. Misschien is er op marktplaats wat moois te koop..

    • #169968

      Inmiddels enkele wijzigen doorgevoerd.
      De zekeringen van de Pioneer en Oppo vervangen door zekeringen van PAdis. Dit zorgt voor een rustiger geluidsbeeld.
      De stroomvoorziening van de OPPO UDP 203 vervangen door een lineaire Power Module (special Edition)stroomvoorziening. Dit zorgt voor meer diepere / verzadigde kleuren en rustiger beeld.
      Ik was al sinds een tijdje een enthousiaste Tidal gebruiker maar heb sinds kort een abonnement op Roon …. en dit had ik veel eerder moeten doen.

    • #170082

      Wederom een aanpassing gedaan aan mijn ‘setje’. De Oehlbach XXL 909 verkocht en plaats gemaakt in mijn hifi-rek voor een eindversterker. Uiteindelijk is mijn keuze gevallen op de Rotel RB 1582 MKII. Omdat het Steeds lastig wordt om aan PAdis zekeringen te komen, uiteindelijk een Furutech exemplaar besteld en geplaatst.
      Dit zou het voorlopig moeten zijn.
      Genieten!

    • #170202
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Beste Michel,
      Wat voor zekering heeft u in uw rotel geplaatst? Wat was het resultaat?

    • #170224

      Niet alleen in de Rotel maar ook in de andere apparaten -voor zover ik er gemakkelijk aankon- heb ik alle PAdis zekeringen vervangen voor zekeringen van Furutech. (Je hoort het verschil) Omdat ik de zekering vrijwel meteen na de aankoop heb vervangen (in de Rotel) kan ik niets over een eventueel verschil zeggen.
      De laatste wijzig in mijn set is het feit dat ik de ROON-core verplaatst heb van een iMac naar een Intel NUC7i5 met alleen ROCK.
      Voorlopig verander ik daar niets meer aan! Alles kinkt als een klok.

    • #170225
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ik bezit de zelfde Rotel als u. Ik ben benieuwd wat voor type Furutech u heeft gebruikt. Ik kom daar niet goed uit.

    • #170226

      Zekering Furutech T8 250V € 60,- (8 Amp.)

    • #170227
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Hartelijk bedankt

    • #170367

      Deze week een lang gekoesterde wens eindelijk in vervulling laten gaan.
      In mijn meterkast een afzonderlijke groep laten aanleggen door de elektricien.
      Een Kemp Elektroniks Supreme3, gold plated Cylindrik Fuse Cartridge (ik heb het niet zelf verzonnen) besteld en een Furutech FP-SWS-D stopcontact. Dit is het enige (dubbele) stopcontact in het hele huis, dat is aangesloten op deze groep.
      Op dit stopcontact mijn apparatuur, middels een stekkerblok van In-Akustik AC 2505 SF8, aangesloten en voila …..

      Tja … wat zal ik zeggen. Alles is waar, wat een verschil,
      On-ge-lo-fe-lijk.
      Hier had ik eigenlijk mee moeten beginnen en niet mee moeten ‘eindigen’. Ook ik ben in de valkuil getrapt om eerst Mijn geld uit te geven aan (bron)apparatuur, kabels en vervolgens pas‘schone elektriciteit’

      Ik was al erg tevreden, maar dat het nog zoveel beter kon met dezelfde apparatuur had ik niet verwacht.

    • #170368
      Gast AuteurGast Auteur
      Deelnemer

      Hlemaal mee eens, garbish in, garbish out…….,
      Jammer dat ze dit onderwerp niet verder (kunnen) uitdiepen en vooral testen bij AA.
      Maar ja, het is zoals het is……

    • #170369
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Goed bezig Michel. Het Audiovirus heeft je goed te pakken. Haha!
      Nou nog een Doepke aardlekschakelaar (vóór de Cylindrik Fuse Cartridge) in de meterkast. Vergelijkbaar verschil als met de Cylindrik Fuse Cartridge.
      Succes!

Weergave van 15 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×