

De merknaam Melco verdwijnt en wordt voortaan Dela, wat alles heeft te maken met een herstructurering van moederbedrijf Buffalo Inc.
De naamswijziging van Melco naar Dela is op zich geen onlogische. Het moet zorgen voor duidelijkheid over wie er achter het merk zit, ofwel het Japanse Dela. Waarbij dit woord in de streek waarin de fabrikant gevestigd is overigens ‘extreem’ betekent, dus daar is alvast niks mis mee. Zeker niet als u bedenkt dat dit merk al jaren als high-end merk in het land van de rijzende zon bekend staat. Vanzelfsprekend belooft de fabrikant dat er behalve de merknaam niets veranderd aan zowel innerlijk als uiterlijk van de aangeboden waar. Verder moet het merk volgens de fabrikant de focus op hoogwaardige netwerk-oplossingen leggen. Nadat Melco onlangs opging in Buffalo werd Dela het hoofdmerk wat high-end audio betreft van deze groep, wat nu door de hele onderneming wordt doorgevoerd.
Zoals gezegd verandert er technisch gezien niets, maar ook de prijzen blijven gelijk. Alleen de netwerkswitch Switch wordt niet meer geproduceerd en het loopwerk D100 wordt alleen nog in de kleur zwart geleverd. Tegelijkertijd staan er twee nieuwe netwerkswitches onder de merknaam Dela voor dit jaar op het programma.
Of de merknaam in Nederland aan gaat slaan? Dat is nog even afwachten, want daar is een gelijknamige verzekeraar een grote speler en begrip in de uitvaartmarkt…





Voor zover ik weet was Melco altijd al gelijk aan Buffalo (de eigenaar van Buffalo is een audiofiel en daarom zijn er in een Melco geen standaard “van de plank” switches e.d. te vinden zoals bij andere high-end merken). Daarom is het ook zo goed!
De naam Dela is inderdaad geen voordeel in Nederland, vooral als die alleen in het zwart leverbaar is. Doet me denken aan de fiat croma destijds, ook geen handige naam en uiteindelijk een flop.