vrijdag, juni 26, 2026
Home Review AVM Ovation MA 8.2 eindversterker

Review AVM Ovation MA 8.2 eindversterker

6

Voordelen

  • Absolute controle
  • Gaat zeer verfijnd te werk
  • Snel, dynamisch, open
  • Mooi gemaakt

Nadelen

  • Het is een forse, zware set...
  • ... kost wat...
  • (Maar dan heb je ook écht wat)

Prijs: € 21800

Bouwkwaliteit
Controle
Inzetbaarheid
Prijs
AVM Ovation MA 8-2

Wat specificaties

Inhoud

Bij zulke producten zeggen specificaties niet zo heel veel. Maar voor wie ze graag wil weten: daar gaan we.

AVM meldt in de beschrijving dat de Ovation MA 8.2 onvoorwaardelijk stabiel blijft. En dat geloven we wel: 1200 watt in 4 Ohm, en 600 watt in 8Ohm, 2000 VA voeding (2 x 1000 VA), 200.000 uF capaciteit in condensators, symmetrische opbouw en een totaal van 24 FET’s die het signaal versterken. Die kunnen gezamenlijk 180 ampere permanent leveren. De dempingfactor is over het gehele bereik (0 – 400.000 Hz) meer dan 1000. Als het daarmee niet lukt om een speaker aan te sturen, dan weten wij het ook niet meer.

De kast is helemaal van aluminum en behoorlijk dik. We schatten in dat het zo’n 0,5cm dik ik. Dat draagt ook wel bij aan het aanzienlijke gewicht van 42 KG. Ja: dat is bij elkaar dus 84 KG aan versterker…

Op het front van deze kast prijkt een display die een paar dingen laat instellen. Het meest interessant is ‘Load Impedence”. Als u hier de gemiddelde weerstand van de luidspreker ingeeft (bij onze Focals was dat 4 Ohm), dan houdt de versterker daar rekening mee. We hebben dit eerder gezien – en gehoord – bij de NAD C390DD. Het is zonder meer hoorbaar in controle. Dus vergeet dit niet goed in te stellen.

Verder kunt u de geleverde energie zien en instellen hoe de versterker moet inschakelen. Via trigger, altijd aan, remote aan of automatisch. Zeer handig!

Abonneer
Laat het weten als er
6 Reacties
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Ferdy Bossy
9 jaren geleden

Jaap misschien kan Ovation CS 8.2 ook een keer getest worden. Over de prijs wordt zeer geheimzinnig gedaan waarschijnlijk €25.000,- Als je het financieel waar kan maken, is dit dan echt waar voor je geld, gewoonweg de beste?

Fabian
Fabian
9 jaren geleden

Hoe verhouden die monoblokken zich tot de Benchmark AHB2. Zijn de meeste daarmee niet véél beter af? ik luister echt graag naar muziek maar kan me niet voorstellen dat ik een dergelijke set ooit in mijn woonkamer neer zou zetten.

wiel hamers
9 jaren geleden

Avm was begonnen als zelfbouwversterker in Elrad als ik mij niet vergist, en als ik mij niet vergist is die een aantal jaren geleden overgenomen door een nieuwe eigenaar.
Dan hoe kan en versterker met meerdere fets in de uitgang super klinken,

Mvg wol

pevenu
9 jaren geleden

Beste Jaap, betreft Amelie de naam van een album of van de artiest. Of betreft het het album met gelijknamige titel?

6
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x
×