Home Review: Purecable nanoPTC-1

Review: Purecable nanoPTC-1

12

Voordelen

  • Klankeigenschappen
  • Hoogwaardige afwerking
  • Relatief betaalbaar<

Nadelen

  • Kan wat overweldigend zijn voor een enkeling

Prijs: € 660

Bouwwijze
Klankbalans
Imaging
Prijs

Inleiding

Eens leefden we in een tijd dat een luidsprekerkabel gewoon een luidsprekerkabel was. Soms zelfs een lichtnetsnoertje als we niets anders voorhanden hadden. En we waren vooral jong in een tijd dat alles kon en mocht. Oh, die heerlijke 70er en 80er jaren. Ook dat waren mooie tijden.

Audiofielen onder ons hadden het destijds ook een stuk makkelijker. Ze werden niet op elk feestje uitgejouwd om hun overtuigingen, maar zweerden wel weer bij het nut van een knoopje in de kabel aan de speakerzijde. En het bier vloeide vervolgens rijkelijk. Het leven was makkelijk en vooral heerlijk ongecompliceerd.

Ondertussen is alles een beetje anders. Hifi, of beter: high-end is big business. De marketingmachines draaien op volle toeren. Er zijn zelfs uitgeverijen die er een gespecialiseerd onlineplatform voor starten. Het moet natuurlijk niet veel gekker worden. Of misschien toch wel, wanneer je met je volle verstand besluit hier ook nog eens voor te gaan schrijven…

Objectief of toch liever subjectief?

De audiowereld draait namelijk om beleving en gevoel. Zaken zijn soms niet meetbaar of verklaarbaar; dit is anders dan in – zeg – de IT-wereld. De IT-wereld is een hele objectieve wereld waar alles meetbaar is en met specs te weerleggen. In de audiowereld zeggen specs en metingen vaak he-le-maal niets. Iets in de audiowereld is niet traag –dus- slecht of snel –dus- goed.

Binnen de audiowereld schrijven we vooral in ‘subjectieven’; in auditieve waarnemingen en belevingen. En deze kunnen voor de een anders zijn dan voor de ander. Soms beluisteren we een product met een laag vermogen, een hoge mate van vervorming en matige specs waarbij de klankeigenschappen zo superieur zijn dat de tranen van geluk ons over de wangen rollen. En soms is hier gewoon niet zo heel veel aan te onderbouwen. Voor ons een mooi moment, voor sommigen een kans.

Specs zijn misschien niet heel bijzonder in vergelijking met een solide state, maar die klank… (Bron: McIntosh)

Want waar vroeger rijkelijk verkoelend bier vloeide tijdens de verhitte discussies, vloeit er tegenwoordig bloed. En ow, als u misschien iets vindt van een anti-zwartepieten demonstrant, dan heeft u zich nog niet gemengd in een felle discussie met een anti-highend demonstrant. Niet grappig hoor. Soms.

Het is niet voor niets dat sommige audio recensenten de vingers liever niet willen branden aan een review van een interlink, speakerkabel of powercord. Netwerk kabels hebben al helemaal een verwoestend effect op de toch al nageldunne reputatie van een recensent. Ver bij wegblijven is het devies. Hebben alle audiorecensenten de moed nu opgegeven? Nee een klein groepje recensenten uit het Alpha-dorp blijft desondanks dapper doorstrijden.

Abonneer
Laat het weten als er
12 Reacties
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Stoommachine Dijkstra
8 jaren geleden

De review is nuttig, en ik sluit mijn mening aan bij die van Geoffrey om de conclussie op het einde van een review te plaatsen.
Je zou een poll onder AA lezers kunnen houden welke manier de meeste voorkeur geniet.

Over kabels is veel te doen, zelf heb ik flinke lengtes aan koperkabel. 60 meter, en dat komt omdat ik de kabels weggewerkt heb in kabelgoten en ge-biampt. 2 luidsprekers hebben geen bi-wire aansluiting, anders had ik 80 meter in gebruik. Gekte 😉

Geoffrey Vanhouwaert
geoffrey vanhouwaert
8 jaren geleden

Je zou ook een lijst kunnen maken waar we alle alpha approved awards snel terugvinden. Zoals de darko knock-out awards of the stereophile recommended components.

Geoffrey Vanhouwaert
geoffrey vanhouwaert
8 jaren geleden

Dag Harro en Jaap,

Ik wou ook al laten weten dat de conclusie vooraan inderdaad wat ongelukkig is. Ik moet altijd doorscrollen en proberen niet te kijken. Ook de plus en minpunten onderaan elke bladzijde verklappen nogal veel. Het gevaar is dan misschien dat mensen de review niet meer volledig lezen.

Ik lees eerst graag de hele review voor ik een conclusie krijg. Misschien iets om mee te nemen. Meestal zie je pas op het eind van het artikel een alinea met de conclusie in tekstvorm en er onder schematisch de voor- en nadelen opgelijst.

Vriendelijke groeten

Geoffrey

Jaap Veenstra
Beheerder
Antwoord aan  geoffrey vanhouwaert
8 jaren geleden

Daar zit een gedachte achter. Veel lezers willen niet tot het einde lezen, maar willen gewoon weten wat we ervan vinden.

jgeffen
jgeffen
Antwoord aan  Jaap Veenstra
8 jaren geleden

Ja, inderdaad, je kunt dan naar de conclusie toe lezen als je daar behoefte aan hebt. En daarmee ook controleren of de conclusie klopt, of dat het ietwat genuanceerder ligt.

Jaap Veenstra
Beheerder
Antwoord aan  jgeffen
8 jaren geleden

Precies. Ze kunnen meteen zien of het artikel de moeite waard is.

Geoffrey Vanhouwaert
geoffrey vanhouwaert
Antwoord aan  Jaap Veenstra
8 jaren geleden

Hallo,

ik snap de gedachtegang en er valt zeker iets voor te zeggen. Maar voor mij werkt het niet. En ergens voel je dat het voor Harro als schrijver ook dubbel is. Waarom dan nog alles lezen.

Maar goed. Geen probleem. Ik blijf wel doorscrollen want ik lees jullie reviews sowieso heel graag.

Doei

Jaap Veenstra
Beheerder
Antwoord aan  geoffrey vanhouwaert
8 jaren geleden

Feedback is goed. Ik ga eens diep nadenken!

Geoffrey Vanhouwaert
geoffrey vanhouwaert
Antwoord aan  geoffrey vanhouwaert
8 jaren geleden

Voor mij hoef je helemaal niet te veranderen hoor. Ik vind de lay-out van de site uitstekend. No worries.

jgeffen
jgeffen
Antwoord aan  geoffrey vanhouwaert
8 jaren geleden

Jaap, nu we het er toch over hebben: wat ik mis is een voortschrijdende ranking, zoals bv. de Duitse autobladen Audio en Stereoplay die hebben. Dat zou echt super cool zijn, maar dat moet je durven. Jullie hebben nu voldoende autoriteit vergaard om deze stap nu te gaan zetten. Die Duitse grundlichkeit maakt het echt af.

Harro Tillema
Harro Tillema
8 jaren geleden

Ik zou hem een stapje boven de nano777 willen positioneren. De signatuur komt hier het dichtst bij in de buurt.

jgeffen
jgeffen
8 jaren geleden

Prima review, Harro! Ook de foto’s zijn zeer nuttig. Vraagje: wat is de ranking van deze kabels in de mulitest van even terug?

12
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x
×