woensdag, juni 24, 2026
Home Review XTZ Spirit 11

Review XTZ Spirit 11

14

Voordelen

  • Oogt netjes
  • Gaat écht laag
  • Interessant prijspunt

Nadelen

  • Vervorming is wat hoog
  • Mist sprankeling
  • Gevoelig voor versterkers
Bouwkwaliteit
Aanstuurbaarheid
Weergave
Prijs
XTZ Spirit 11

Metingen

Natuurlijk hebben we de XTZ Spirit 11 gemeten. Nu zien we vrij snel dat de XTZ niet helemaal neutraal is. Dat hoeft ook niet: het is geen high-end luidspreker. Wat echter opvalt is dat het hoog vrij rap afvalt. Ook dat het midden wat mild afgesteld is. Dat kan echter voordelen hebben in wat hardere (moderne) woonkamers.

Tevens zien we dat de vervorming in het hoog toeneemt. Tot vrij ruim boven de 1% (bij 15 kHz ligt het op -35 dB). Dat vinden we toch wat aan de hoge kant. Ook in deze klasse. We weten wel bijna zeker dat dit kastresonantie is. Als we de hand op de kast leggen (bovenop) voelen we ook duidelijk resonanties.

Het bevestigt voor ons dat je in deze klasse beter een bookshelf kan aanschaffen. Een sterke, vloerstaande kast met goede units maken voor 850 euro per paar lukt bijna geen enkele fabrikant. Ook de grote jongens niet. Het resultaat: een resonerende behuizing en dus vervorming. Metingen liegen niet…

Abonneer
Laat het weten als er
14 Reacties
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Geoffrey Vanhouwaert
geoffrey vanhouwaert
9 jaren geleden

Leuk om steeds meer nieuwe merken te ontdekken. Doe zo verder.

Geoffrey Vanhouwaert
geoffrey vanhouwaert
Antwoord aan  geoffrey vanhouwaert
9 jaren geleden

Misschien eens een bookshelf uit de hogere reeks of uit de reference divine serie testen?

Paul Paul
9 jaren geleden

Weer zo’n mooie recentie.
De vervorming in het hoog is goed te zien op de metingen. Mogelijke oorzaak is misschien ook de montage van de waveguide van de tweeter. Is deze los op de tweeter gemonteerd of is het deel uitmakend van de tweeter? Is het van kunststof of metaal en hoe stevig is dit gemonteerd in de kast (of zou hij juist eigenlijk in rubber moeten?).
De kast is erg hoekig rond de tweeter, afschuinen rond de tweeter kan mogelijk ook verbetering geven.

Het is een lange, rechte, hoge kast met als risico staande golven. Bij 400, 800 en 2000Hz zijn vervelende bulten te zien. In deze prijsklasse is het niet mogelijk dit te dempen met een Helmholzresonator.

Ik zou hier ook het filter wel eens willen zien, het zal een eenvoudig filter zijn met niet te veel en doorsnee componenten. Ben benieuw of het een 3 weg of 2,5 is.
Aansluitterminal eraf schroeven zal dit zichtbaar maken en mogelijk was dan ook te zien waarvan de kast is gemaakt en of de kast verstevigingen heeft.

Toch netjes om voor zo’n prijs dit te maken. Ze maken overigens in het duurder segment gebruik van mooie motoren (o.a. keramische). Ik kende het merk niet zo goed, en heb ze nooit gehoord.

Gr. Paul

Paul Paul
Antwoord aan  Jaap Veenstra
9 jaren geleden

2 weg zie ik nu ook in de specificaties staan vandaar het redelijk hoge rendement van 87dB. Voordeel is dat je geen zware versterker nodig hebt om hem aan te sturen.

Paul Paul
Antwoord aan  Jaap Veenstra
9 jaren geleden

Kan, maar ik gok dat die 2 woofers hier parallel zijn geschakeld en daardoor hoog rendement.

9 jaren geleden

Als je van ‘laag’ houdt is een bookshelf geen optie, tenzij je er een subwoofer bijneemt, maar dan ben je het dubbele kwijt.

Antwoord aan  Jaap Veenstra
9 jaren geleden

Beste Jaap,

Ik heb je review van de Kii gelezen; wat een wonderlijke speakers! Heel indrukwekkend.

fasteddie
9 jaren geleden

Inderdaad een interessant merk; zelf geinteresseerd in de XTZ M6 speaker.

Deze valt in een iets hogere prijsklasse en is more dedicated voor surround.

14
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x
×