woensdag, juni 24, 2026
Home Review XTZ Spirit 11

Review XTZ Spirit 11

14

Voordelen

  • Oogt netjes
  • Gaat écht laag
  • Interessant prijspunt

Nadelen

  • Vervorming is wat hoog
  • Mist sprankeling
  • Gevoelig voor versterkers
Bouwkwaliteit
Aanstuurbaarheid
Weergave
Prijs
XTZ Spirit 11

De sound

Zoals eerder vermeld, hebben we op diverse systemen getest. En daarbij horen we duidelijk dat de XTZ houdt van een open, snel systeem. Dat is ook niet gek met een wat aflopend hooggebied. Dat maakt ook dat de combinatie met de nCore 400 mono’s wat prettiger is dan die met de Magnus. Bij onze eigen Focal is dat juist precies andersom. Zo ziet u maar: matchen van speakers en versterkers is proberen.

Wat we ook hebben gemerkt is dat de XTZ bij de Denon wat energie mist en wat platter gaat spelen. We horen in deze combinatie veel meer de luidspreker spelen. Bij de nCores komt het beeld veel meer los van de Spirits. Ook weten de nCores veel meer punch te leveren. Maar goed: die hebben ook aanzienlijk meer vermogen. En welke luidspreker is daar nu vies van?

Betekent dit dat de XTZ slecht speelt op de Denon? Nee… gelukkig niet. Het is gewoonweg minder spannend… Als het slecht zou spelen, zou dat betekenen dat de luidspreker niet realistische te matchen is met een versterker in zijn prijsklasse. Het is echter aan te raden een breed spectrum van versterkers te proberen. Wellicht dat Rotel een passend model heeft. Bijvoorbeeld de A14. Een nieuwe generatie NAD zou ook mooi kunnen spelen op de XTZ Spirit 11. Denk aan een C388.

Opvallend is dat bij een juiste combinatie de XTZ opvallend veel en strak laag kan leveren. We horen de punches bij bijvoorbeeld Radioheads Ill Wind gemakkelijk de kamer in komen. Dat doen niet veel speakers de XTZ na. Ons lijkt dit een prima speaker voor rock op pop.

Abonneer
Laat het weten als er
14 Reacties
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Geoffrey Vanhouwaert
geoffrey vanhouwaert
9 jaren geleden

Leuk om steeds meer nieuwe merken te ontdekken. Doe zo verder.

Geoffrey Vanhouwaert
geoffrey vanhouwaert
Antwoord aan  geoffrey vanhouwaert
9 jaren geleden

Misschien eens een bookshelf uit de hogere reeks of uit de reference divine serie testen?

Paul Paul
9 jaren geleden

Weer zo’n mooie recentie.
De vervorming in het hoog is goed te zien op de metingen. Mogelijke oorzaak is misschien ook de montage van de waveguide van de tweeter. Is deze los op de tweeter gemonteerd of is het deel uitmakend van de tweeter? Is het van kunststof of metaal en hoe stevig is dit gemonteerd in de kast (of zou hij juist eigenlijk in rubber moeten?).
De kast is erg hoekig rond de tweeter, afschuinen rond de tweeter kan mogelijk ook verbetering geven.

Het is een lange, rechte, hoge kast met als risico staande golven. Bij 400, 800 en 2000Hz zijn vervelende bulten te zien. In deze prijsklasse is het niet mogelijk dit te dempen met een Helmholzresonator.

Ik zou hier ook het filter wel eens willen zien, het zal een eenvoudig filter zijn met niet te veel en doorsnee componenten. Ben benieuw of het een 3 weg of 2,5 is.
Aansluitterminal eraf schroeven zal dit zichtbaar maken en mogelijk was dan ook te zien waarvan de kast is gemaakt en of de kast verstevigingen heeft.

Toch netjes om voor zo’n prijs dit te maken. Ze maken overigens in het duurder segment gebruik van mooie motoren (o.a. keramische). Ik kende het merk niet zo goed, en heb ze nooit gehoord.

Gr. Paul

Paul Paul
Antwoord aan  Jaap Veenstra
9 jaren geleden

2 weg zie ik nu ook in de specificaties staan vandaar het redelijk hoge rendement van 87dB. Voordeel is dat je geen zware versterker nodig hebt om hem aan te sturen.

Paul Paul
Antwoord aan  Jaap Veenstra
9 jaren geleden

Kan, maar ik gok dat die 2 woofers hier parallel zijn geschakeld en daardoor hoog rendement.

9 jaren geleden

Als je van ‘laag’ houdt is een bookshelf geen optie, tenzij je er een subwoofer bijneemt, maar dan ben je het dubbele kwijt.

Antwoord aan  Jaap Veenstra
9 jaren geleden

Beste Jaap,

Ik heb je review van de Kii gelezen; wat een wonderlijke speakers! Heel indrukwekkend.

fasteddie
9 jaren geleden

Inderdaad een interessant merk; zelf geinteresseerd in de XTZ M6 speaker.

Deze valt in een iets hogere prijsklasse en is more dedicated voor surround.

14
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x
×