zondag, juni 28, 2026
Home Review Yamaha NS-3000 – King of Speed

Review Yamaha NS-3000 – King of Speed

17

Voordelen

  • Zeer schone presentatie
  • Erg coherent
  • Mooi afgewerkt

Nadelen

  • Die prijs...

Prijs: € 12000

Bouwkwaliteit
Aanstuurbaarheid
Weergave
Prijs

De sound

Wie niet houdt van een neutrale, eerlijke sound zonder opschmuck, kan beter nu stoppen met lezen. (wij zouden écht niet begrijpen waarom je niet een neutrale, eerlijke weergave zou willen, maar er is een groep die iets anders zoekt). De Yamaha NS-3000 is bijkans één van de meest neutrale luidsprekers die we in huis hebben gehad. Gewoonweg op niveau van de Grimm LS1 series. De weergave heeft veel overlap met de Focal Sopra No1, maar gaat op een paar vlakken iets verder. Juist…

Snelheid en inzicht

Wat direct opvalt is de snelheid en inzicht die deze luidspreker biedt. Hier komen overduidelijk de studio-roots naar boven. High Hats zijn ongelooflijk gemakkelijk te onderscheiden in klank en materiaal. Vocalen staan voor je alsof er niets tussen de zanger en u instaat. En ook het laag is waanzinnig doortekend en opvallend rond voor een bookshelf: deze speaker klinkt niet kaal. Tenzij de opname het niet heeft…

Het voordeel van een snelle speaker is dat deze minder last heeft van de ruimte. Dat is ons bijvoorbeeld duidelijk geworden bij de MFB-subwoofer van Grimm. Door de strakheid en snelheid tik je minder de ruimte aan: er zijn minder resonanties die versterkt kunnen worden.

Dat horen we ook bij deze speaker: hij plaatst gemakkelijk en klinkt al snel goed. Natuurlijk heeft het zin de speaker heel nauwkeurig te plaatsen; dan klinkt het nog beter. Maar écht kritisch… nee: dat is de Yamaha NS-3000 niet naar onze mening.

Coherentie

Wat het Zylon-materiaal ook mag zijn… we hebben wél het idee dat het zin heeft alle units van hetzelfde materiaal te maken. Er is iets met deze Yamaha NS-3000 in termen van coherentie. Deze speaker klinkt écht als één geheel. Dat geeft rust en inzicht. En daardoor ga je ook weer meer luisteren, want het is niet vermoeiend. Sterker nog: het is heerlijk om naar dit systeem te luisteren en nieuwe dingen te ontdekken!

Yamaha A-S2200 of Pass Labs / Bryston?

Zoals gemeld hebben we op zowel de Yamaha A-S2200 gespeeld als op de Pass Labs met Bryston combinatie. Beide versterkers spelen erg goed, maar het is wel duidelijk dat de Pass Labs met Bryston de extra grip en ‘grunt’ bieden. Het krijgt nét wat meer power en fundament mee. De Yamaha daarentegen biedt wel meer lucht en ruimte. Dat hadden we niet verwacht. Toch zouden we zonder twijfel voor de Pass Labs met Bryston kiezen, puur omdat het geheel tonaal gezien iets meer klopt en prettiger is om naar te luisteren. Dan sluiten we de factor vijf in prijsverhoging wel even buiten in deze overweging…

Metingen

De Yamaha NS-3000 meet erg goed. Geen complete lineaal, maar wel bijzonder recht en gelijkmatig. De vervorming is bijzonder laag. Zeker op niveau van deze prijsklasse. Vanaf ongeveer 50 Hz duikt hij onder de 1 procent en daar blijft het met een middengebied dat écht ontzettend schoon is. En dat hoor je.

Wat de metingen laten zien is dat een beetje toe-in het beste werkt. Dan trekt de ‘hoog-bump’ recht waardoor de speaker in feite recht is vanaf zo’n 80 Hz. Luister niet on-axis of met heel veel toe-in, want dan wordt hij pittig. Het mid is een tikkie terug gehaald (minder dan 1 dB in praktijk schatten we in), wat prettig is voor heel veel luisteraars.

Winkels met Yamaha

Sint-Antoniusstraat 15
2300 Turnhout, BE
Joseph Bensstraat 21
1180 Ukkel, BE
Pleinweg 136
3083 EP Rotterdam, Zuid-Holland, NL
Hooikade 13
2627 Delft, Zuid Holland, NL
Bredabaan 1031
B-2930 Brasschaat, BE
Pelikaanstraat 126
2018 Antwerpen, BE
Schoenmakersstraat 19
6041EX Roermond, NL
Grotestraat 23
5931 CS Tegelen, NL
Parkweg 23
8084GG 't Harde, NL
Stationsweg 87
9471 GM Zuidlaren, NL
St. Ceciliastraat 28
5038 HA Tilburg, NL
Hermesweg 2
3741 GP Baarn, Utrecht, NL
Korevaarstraat 2 e-f
2311 JS Leiden, NL
Steenstraat 54
6828 CM Arnhem, Gelderland, NL
St.-Katelijnevest 53
2000 Antwerpen, BE
Beethovenstraat 9-b
1077 HL Amsterdam, Noord Holland, NL
Abonneer
Laat het weten als er
17 Reacties
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Joske
4 jaren geleden

“Hij komt ontzettend schoon over en onze metingen laten zien”
Ik zou die meetresultaten graag in de review verwerkt zien, zoals bv. Stereophile dat altijd heel mooi doet.
Ontzettend schoon is een erg subjectieve beschrijving.

Joske
Antwoord aan  Jaap Veenstra
4 jaren geleden

De vervorming grafiek die je afbeeld is in dB en start bij 300 Hz, je hebt het in de tekst over een vervorming onder de 1% vervorming vanaf 50 Hz.
En frequentie grafieken met 1/3 octaaf smoothing!!!!!
NB. De grafieken zijn absoluut niet leesbaar.

Joske
Antwoord aan  Jaap Veenstra
4 jaren geleden

Misschien lees ik het verkeerd?
Met gebruik van een 24 inch monitor met 200% vergrootglas is dit wat ik dacht te kunnen lezen. Maar makkelijk is dat niet als je steeds over het scherm heen en weer moet schuiven.

Pieter Claes
4 jaren geleden

Hallo Jaap. Dit zou inderdaad een referentie kunnen zijn, wauw. Ik weet nog uit de high end monitor tests dat je de ATC SCM 40A heel snel en coherent vond, veel coherenter dan de 100A die jullie ook getest hebben. Niet 100% neutraal helaas. Actief en drieweg dus niet bruikbaar als referentie maar het passieve model ertussen, de 50, zou misschien wel kunnen voldoen? Een drieweg maar een goeie drieweg! Zou goudeerlijk moeten zijn en staat in alle grote studio’s over de wereld. Zoals je wel weet uiteraard. Just my two cents 😉

Pieter Claes
Antwoord aan  Jaap Veenstra
4 jaren geleden

ATC met de Pass Labs en de Bryston, dat wordt genieten! Ik denk trouwens dat er met het speelgoed van Geoffrey ook wel eens iets heel bijzonder kan ontstaan: AHB2 in bridge op de ATC. Er moeten veel watts en veel current zijn.

Wijnand
Wijnand
4 jaren geleden

Deze Yamaha lijkt een mooie opvolger voor de Focals!? Is het geluidsbeleving ook even groot? De luisterruimte zal met de Daad’s en alle akoestische verbeteringen wel erg mooi zijn. Misschien wel veel overhead voor monitoren…

Wouter Kapteijn
4 jaren geleden

Wat een waanzinnig mooie speaker en op de demo was duidelijk te horen hoe snel hij is. Die prijs is killing maar goed je haalt ook een eindbaas in huis. Ik ben benieuwd hoe de wharfedale elysian 2 hoe doet. Van wharfedale de high end tegenover zoals de yamaha high end. Doet de importeur nog steeds moeilijk van wharfedale?

Wouter Kapteijn
Antwoord aan  Jaap Veenstra
4 jaren geleden

Volgens mij krijg je vaak het kerst gevoel, kado onder de boom. Prachtige apparatuur, mooi werk heb je 🙂

Wouter Kapteijn
Antwoord aan  Jaap Veenstra
4 jaren geleden

Lijkt mij leuk, bedankt voor de uitnodiging. Kan ik gewoon binnen poppen? Volgende week dinsdag? 🙂

17
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x
×