Home User Review Denon Design Series

User Review Denon Design Series

14

Prijs: € 1049

Denon PMA50 DCD50

Onlangs hebben we lezers met de nieuwe Denon Design laten spelen. Altijd interessant, want: wat vinden onze lezers nu van de spullen? Lezer Geert De Pryck heeft de set een paar weken thuis gehad. Hieronder kunt u lezen wat hij van de Denon DCD en PMA 50 vindt. 

Als niet professioneel recensent is mijn ‘referentie’ kader beperkt tot mijn eigen thuis set en de live events die ik als muziek liefhebber bijwoon. Ook occasionele demo’s bij diverse dealers en audiofiele vrienden? hebben mij enige ervaring in het kritisch luisteren bezorgd, maar uiteraard heb ik niet de ervaring en oren van een professioneel recensent.

 

Look en feel

De Denon set ziet er qua look & feel heel hedendaags uit: strak en mooi afgewerkt met een helder, goed afleesbaar led display en prettig aanvoelende bedieningsknoppen. De prijs in gedachten houdend lijkt het eerlijke waar voor z’n geld. Weliswaar geen wow gevoel, maar ook zeker geen teleurstelling. Integendeel. Hetzelfde geldt voor de afstandsbediening, functioneel. Gewoon prima. Natuurlijk is het geen NAIM die een gevoel van ‘proud of ownership’ geeft. Of wellicht zelfs een Cambridge Audio Minx, maar die zitten ook een prijsklasse hoger.

Aansluiten

De set werd in mijn 2e (kleine) luisterruimte nagelnieuw aangesloten met Furutech stroomkabels en Audioquest speaker kabel op een set KEF LS50 speakers. Hierbij vervangt de Denon-set een Quad 66 en Quad 306-set. Een stuk ouder, maar wel zeer degelijk spul. Aangezien de set nog niet ingespeeld is, heb ik deze de eerste dagen op de achtergrond laten spelen, en dat was ook wel nodig. Zoals vaak met nieuwe spullen. Het geheel klinkt wat blikkerig, aggressief en 2D.

Na een viertal dagen inspelen, ben ik wat aandachtiger gaan luisteren. Het geluid is zonder meer gegroeid en ontdaan van z’n metaalklank, maak kan me nog niet helemaal bekoren. Het klinkt allemaal correct, vrij gedetailleerd, maar het is net als zijn looks: geen wow effect.

3D?

Ik mistte een stuk van het 3D-veld, wat de LS50 zonder meer goed kan realiseren. Zeker met de Quad-set eraan. Het gebruik van de dac van de versterker maakt niet heel veel verschil. Ook een digitaal signaal uit de MAC is geen audiofiel feestje. Het is niet zozeer dat de sound fout zit, of dat er niet naar te luisteren is. Het is allemaal heel correct en vriendelijke. Maar is mis persoonlijk betrokkenheid.

 

Winkels met Denon

Sint-Antoniusstraat 15
2300 Turnhout, BE
Joseph Bensstraat 21
1180 Ukkel, BE
Bredabaan 1031
B-2930 Brasschaat, BE
Pelikaanstraat 126
2018 Antwerpen, BE
Schoenmakersstraat 19
6041EX Roermond, NL
Grotestraat 23
5931 CS Tegelen, NL
Parkweg 23
8084GG 't Harde, NL
St. Ceciliastraat 28
5038 HA Tilburg, NL
Geldropseweg 105
5611 SE Eindhoven, NL
Breestraat 146-148
2311CX Leiden, Zuid Holland, NL
Theresiastraat 151 - 157
2593 AG Den Haag, Noord Holland, NL
Beethovenstraat 9-b
1077 HL Amsterdam, Noord Holland, NL
Abonneer
Laat het weten als er
14 Reacties
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Ed van Leent
10 jaren geleden

Hoezo zijn recenties van audio apparatuur waardeloos?! In de jaren 70 tot 2000 geabonneerd geweest op o.a. Disk en HomeStudio en ik heb er ontzaglijk veel van geleerd, ook van een huisbezoek en beoordeling van mijn “Homestudio” hetgeen me heden ten dage nog voordeel geeft op de ‘doorsnee’ koper. Het mag subjectief zijn en je moet er zelf je mening uit vormen. Het moet al gek gaan als je dan een miskoop doet.

Emiel van Duijnen Montijn
10 jaren geleden

Reviews van audio apparatuur zijn helemaal niet waardeloos.
Het is onmogelijk zelf alles te beluisteren.
Zeker wat betreft gebruiksmogelijkheden en bedieningsgemak zijn reviews perfect om een voorselectie te kunnen maken en om bij te blijven op audio gebied. Uiteindelijk kun je je selectie dan gaan beluisteren. Gelukkig staat niet iedereen er in als Hans en worden er waardevolle reviews geschreven – anders was de keuze een stuk moeilijker geweest en waren we afhankelijk van reclamepraatjes. Inderdaad Hans, reviews zijn altijd subjectief maar echt niet waardeloos.

MarcoT
MarcoT
10 jaren geleden

Harry…????????????????????????????????????????

MarcoT
MarcoT
Antwoord aan  MarcoT
10 jaren geleden

Die vraagtekentjes zijn duimen omhoog en lachebekjes door mij alzodanig ingevoerd,maar de site schijnt ze niet te herkennen

Rokx
Antwoord aan  MarcoT
10 jaren geleden

Ha, dank voor je verduidelijking. Fijne bevrijdingsdag! Sun is shining in Haarlem!

Geoffrey Vanhouwaert
Geoffrey Vanhouwaert
10 jaren geleden

Toch hebben deze reviews een bepaalde waarde.

i.deklein
10 jaren geleden

idd Jaap kan je een cijfer 1-10 hanteren per productgroep onderverdeeld in gebruikersklasse bv. HTK huis tuin en keukenset en luisterset prijnivo 1,2,3 ?
Wel erg welkom al je inzet petje af voor je inhoudelijke werk!

Jaap Veenstra
Beheerder
Antwoord aan  i.deklein
10 jaren geleden

Ik begrijp het niet helemaal wat je bedoelt. We geven sterren-ratings en splitsen bij veel reviews nog uit op bepaalde segmenten. Zeg: bouwkwaliteit, inzetbaarheid, weergave en prijs. Bedoel je dat?

i.deklein
Antwoord aan  Jaap Veenstra
10 jaren geleden

Excuus recenties zijn zeker niet waardeloos, lastige is dat deze catogorie apparaten meer kostbaar zijn dan ooit ws door vormgeving wat voor sommigen belangrijker is dan geluid beleving.

Jaap Veenstra
Beheerder
Antwoord aan  i.deklein
10 jaren geleden

Geen excuus nodig hoor. Het klopt. Normaal lichten we dat ook toe en houden we er goed rekening mee bij de score. Bij een user Review is dat lastiger.

i.deklein
Antwoord aan  Jaap Veenstra
10 jaren geleden

Deze vraag blijft hangen na het lezen ; is het gebruik van streaming service als Tidal en Qobuz mogelijk?

Hans
Hans
10 jaren geleden

Weer een mooie gevalletje “subjectieve waarneming” recensies van audio apparatuur zijn waardeloos…..

Jaap Veenstra
Beheerder
Antwoord aan  Hans
10 jaren geleden

AH… Hans, je bent er weer. We misten je al. Ik nodig je uit om een keer te komen kijken hoe we testen. Op de redactie. Kopje koffie erbij en een toer. Sommige lezers zijn als langs geweest. De drempel is laag bij ons… Dus zeg het maar.

Rokx
Antwoord aan  Jaap Veenstra
10 jaren geleden

Zal het zin hebben? Ook een bezoek van Hans is een “subjectieve waarneming”. Zuurpruimen houdt je toch. Maar dat is mijn/subjectieve waarneming.

14
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x
×