

Inleiding
Inhoud
Audirvāna heeft versie 3 uitgebracht van de software. Er zijn drie belangrijke wijzigingen: een nieuwe interface, een nieuwe remote app en EQ. Tijd om Audirvāna Studio weer eens nader te bekijken.
Voor twee van de vier redacteuren is Audirvāna de applicatie die gebruikt wordt om naar streaming services en lokaal opgeslagen muziekbestanden te luisteren. Yung gebruik Studio op zijn MacBook, deze redacteur gebruikt Core. Functioneel zijn de Mac, de Windows en de Linux Core versie van Audirvāna Studio 3 gelijk.
Audirvāna Origin
De Origin versie, dus zonder integratie van streaming services, is nog niet naar het nieuwe design omgezet. Dat komt later. De nieuwe Remote App werkt wel met Origin.
Stabiliteit
Voor deze updatereview is naar Core gekeken, wat de meest interessante versie is: Audirvāna wordt steeds meer een softwarecomponent die door een producent van een streamer gekozen kan worden.
Met versie 3 is de betrouwbaarheid en stabiliteit van Audirvāna Core verbeterd. Vooral de verbinding met de Remote App op Apple telefoons en tablets wilde nog wel eens haperen met foutmeldingen tot gevolg. Of de Remote App weigerde helemaal om connectie te maken, zonder foutmelding. Herstarten van Core is de remedie, maar dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
Met versie 3 lijkt dit tot het verleden te behoren, althans, in mijn setup. De Remote App voelt ook responsiever aan.





Ik ben op zich ook wel benieuwd naar de visie van Alpha Audio op Maestro. Ik heb het zelf nog niet kunnen proberen. Dus ik kan niet uit ervaring spreken. Maar ik heb er scepsis over en eerlijk gezegd heb ik het idee dat Paul McGowan gewoon op relatief eenvoudige manier een graantje probeert mee te pikken van een markt waarin Roon, JRiver en Audirvāna nu de dienst uitmaken.
Daar is op zich niks mis mee, maar zijn claims over de geluidskwaliteit moet je naar mijn mening heel goed lezen… Hij wekt namelijk gevoelsmatig de indruk dat Maestro beter zou klinken dan de voornoemde drie software aanbieders. Dit doordat Maestro de datastream niet ‘aanraakt’. Maestro dicteert de renderer on de stream direct van de bron op te halen.
Nu is dat precies waarover m.i. McGowan slim zijn woorden kiest bij zijn claim. Hij stelt dat de 3 bewust genoemde players het geluid niet kunnen ‘matchen’. Dat laatste woord biedt hem heel veel ruimte om te stellen dat zijn claim altijd waar is. Immers, de anderen raken de stream wel aan en veranderen daarmee het geluid. En dan ‘matcht’ het al niet meer met het geluid van Maestro… Dus hij zegt niets dat onwaar is. Maar hij zegt nergens dat Maestro BETER klinkt dan de anderen…
Als ik het plat sla is de wijze waarop Maestro werkt volgens mij eigenlijk gewoon een soortgelijke oplossing als Qobuz Connect. Dus lijkt daar geen verschil in geluidskwaliteit te kunnen zitten.
Sterker nog (en daarmee komt mijn commentaar meer richting Audirvāna), het is juist het aanraken en verwerken van de stream door Audirvāna op bijvoorbeeld een PC waardoor oprichter Damien Plisson claimt dat de muziek zo optimaal mogelijk kan worden weergegeven. En dan zijn mijn eigen bevindingen met Audirvāna op het gebied van geluidskwaliteit zeer positief.
Maar ik ben geen techneut en heb als gezegd nog geen ervaring met Maestro. Bovenstaande is vooral om mijn voorzichtigheid t.a.v. Maestro te benoemen in het vergelijken met Audirvāna. Die twijfel is wel inmiddels extra gevoed door iemand anders (in de Qobuz Club) die Maestro en Audirvāna wel heeft vergeleken. In zijn set up stelt hij dat Audirvāna in zijn oren (nu nog) beter klinkt dan Maestro.
Voor het overige kan ik de review van Martijn over Audirvāna van harte onderschrijven. Audirvāna heeft een prima stap gezet in de gebruikerservaring.
Ik heb Maestro een aantal weken geprobeerd. Het bevindt zich nog in een ontwikkelstadium; erg veel updates. Soms werkt het goed, dan loopt het weer vast. Een eerste indruk is dat de interface snel werkt en er compleet uitziet, met metadata, albumcovers en informatie over artiesten. Zoeken voor klassieke muziek is nog een uitdaging; daar was in de periode dat ik heb geluisterd nog veel te verbeteren. Ik zag steeds een kaal scherm zonder verdere context.
Wat klankmatig opviel was een warm en vol geluid. Op het eerste gehoor prettig maar heb niet lang genoeg kunnen luisteren want dan was er weer een bug.
Ik merkte dat ik gaandeweg weer meer ging luisteren naar Audirvāna. Vanwege de stabiliteit van dit platform en om de neutrale en evenwichtige klank en snelheid (PRAT).
Het is interessant dat Paul McGowan en PS Audio dit initiatief hebben genomen. Paul framet het als een persoonlijke missie en het enthousiasme en optimisme spat ervan af. Op dit moment staat er op het platform de melding dat de ontwikkeling nog tijd nodig heeft. Wij wachten het nog even af. https://maestromusic.app/
Goede tip van Ronnie112, maar heb inmiddels teveel abonnementen!
Zelf (nog) niet geprobeerd, maar andere fora zijn behoorlijk positief over Maestro van PS Audio
https://maestromusic.app/
Wellicht ook iets om uit te proberen…