

De nieuwe interface
Inhoud
Op zowel de iPad als de iPhone is de interface anders. Er past meer informatie op het scherm en het ziet er ook opgeruimder uit. Er is nu zowel een ‘wit’ als een ‘zwart’ thema, dus u kunt kiezen wat uw voorkeur heeft.
Op de iPad is het ‘wat speelt er nu’ en de ‘wachtrij’ naar de linker kolom verhuist in landscape mode. Als de iPad verticaal gehouden wordt is de opmaak hetzelfde als op de iPhone. Het ziet er minimaal uit, maar 1 keer tappen op de afbeelding van het album en scherm met bedieningselementen opent.


Nieuw op het openingsscherm is de afspeelhistorie. De selectie van een streaming service, lokale bibliotheek of radiostation is naar de bovenkant van het scherm verhuist in plaats van de linker kolom in de vorige versie.
Het is even wennen, maar in de praktijk werkt dit prettiger dan de vorige versie van de Remote App.
De zoekfunctie werkt nog steeds hetzelfde, maar de zoekresultaten kunnen gefilterd worden op bron (lokale bestanden, streaming services) in de Remote App, iets wat tot deze versie alleen in de Mac of Windows software kon. Een hele fijne vooruitgang!


De nieuwe EQ opties
De grote nieuwigheid is de mogelijkheid om verschillende vormen van EQ toe te passen. De manier waarop is heel prettig, want het is een keuze. Als u geen prijs stelt op deze functie hoeft u niets te doen, het beïnvloedt het signaalpad niet.
In het menu Settings is onder Audio de optie Processing toegevoegd.
Als u daarop klikt krijgt u een uitgebreide beschrijving van de vier opties die aanwezig zijn: Convolution, 10-band parametrische EQ, CrossFeed en Balance. Maar u moet eerst de toggle Use Signal Processing aanzetten om deze opties te activeren, zodat u ze kunt configureren.
Alle opties hebben rechtsboven een toggle real time. Wanneer Audirvana speelt kan je geen aanspassingen maken in de settings. De hele weergave keten, inclusief alle ingestelde aanpassingen in het signaal, wordt vastgezet, tot je de streamer of streaming DAC weer vrijgeeft. Met ‘realtime’ kunnen de instellingen worden aangepast, terwijl je muziek afspeelt. Een Raspberry Pi 4 is in ieder geval niet krachtig genoeg om dat te kunnen, dus deze optie werkt alleen als de computer krachtig genoeg is.
Ook Convolution filters vragen om rekenkracht. Het is een methode om Room EQ, een aanpassing op de akoestiek van de omgeving, in te stellen. Op het internet zijn er verschillende websites en fora waar Convolution filter profielen voor populaire hoofdtelefoons worden gedeeld. Voor gebruik met een stereoinstallatie is een meting nodig. Deze meting kan bijvoorbeeld met de software REW gemaakt worden, maar dan is wel een computer en een (meet)microfoon nodig.
Het Crossfeed filter is om de stereobeleving op een hoofdtelefoon aan te passen en Balance is een manier om de timing van het signaal van de linker- en rechterspeaker aan te passen op moment dat door plaatsingsproblemen in huis, bijvoorbeeld door reflecties, het niet lukt om de timing van het linker- en rechtersignaal precies goed te krijgen.
Het zijn mooie toevoegingen voor wie hier graag gebruik van maakt. Zeker voor hoofdtelefoonluisteraars geeft EQ de mogelijkheid om de muziekbeleving op maat te maken.















Ik ben op zich ook wel benieuwd naar de visie van Alpha Audio op Maestro. Ik heb het zelf nog niet kunnen proberen. Dus ik kan niet uit ervaring spreken. Maar ik heb er scepsis over en eerlijk gezegd heb ik het idee dat Paul McGowan gewoon op relatief eenvoudige manier een graantje probeert mee te pikken van een markt waarin Roon, JRiver en Audirvāna nu de dienst uitmaken.
Daar is op zich niks mis mee, maar zijn claims over de geluidskwaliteit moet je naar mijn mening heel goed lezen… Hij wekt namelijk gevoelsmatig de indruk dat Maestro beter zou klinken dan de voornoemde drie software aanbieders. Dit doordat Maestro de datastream niet ‘aanraakt’. Maestro dicteert de renderer on de stream direct van de bron op te halen.
Nu is dat precies waarover m.i. McGowan slim zijn woorden kiest bij zijn claim. Hij stelt dat de 3 bewust genoemde players het geluid niet kunnen ‘matchen’. Dat laatste woord biedt hem heel veel ruimte om te stellen dat zijn claim altijd waar is. Immers, de anderen raken de stream wel aan en veranderen daarmee het geluid. En dan ‘matcht’ het al niet meer met het geluid van Maestro… Dus hij zegt niets dat onwaar is. Maar hij zegt nergens dat Maestro BETER klinkt dan de anderen…
Als ik het plat sla is de wijze waarop Maestro werkt volgens mij eigenlijk gewoon een soortgelijke oplossing als Qobuz Connect. Dus lijkt daar geen verschil in geluidskwaliteit te kunnen zitten.
Sterker nog (en daarmee komt mijn commentaar meer richting Audirvāna), het is juist het aanraken en verwerken van de stream door Audirvāna op bijvoorbeeld een PC waardoor oprichter Damien Plisson claimt dat de muziek zo optimaal mogelijk kan worden weergegeven. En dan zijn mijn eigen bevindingen met Audirvāna op het gebied van geluidskwaliteit zeer positief.
Maar ik ben geen techneut en heb als gezegd nog geen ervaring met Maestro. Bovenstaande is vooral om mijn voorzichtigheid t.a.v. Maestro te benoemen in het vergelijken met Audirvāna. Die twijfel is wel inmiddels extra gevoed door iemand anders (in de Qobuz Club) die Maestro en Audirvāna wel heeft vergeleken. In zijn set up stelt hij dat Audirvāna in zijn oren (nu nog) beter klinkt dan Maestro.
Voor het overige kan ik de review van Martijn over Audirvāna van harte onderschrijven. Audirvāna heeft een prima stap gezet in de gebruikerservaring.
Ik heb Maestro een aantal weken geprobeerd. Het bevindt zich nog in een ontwikkelstadium; erg veel updates. Soms werkt het goed, dan loopt het weer vast. Een eerste indruk is dat de interface snel werkt en er compleet uitziet, met metadata, albumcovers en informatie over artiesten. Zoeken voor klassieke muziek is nog een uitdaging; daar was in de periode dat ik heb geluisterd nog veel te verbeteren. Ik zag steeds een kaal scherm zonder verdere context.
Wat klankmatig opviel was een warm en vol geluid. Op het eerste gehoor prettig maar heb niet lang genoeg kunnen luisteren want dan was er weer een bug.
Ik merkte dat ik gaandeweg weer meer ging luisteren naar Audirvāna. Vanwege de stabiliteit van dit platform en om de neutrale en evenwichtige klank en snelheid (PRAT).
Het is interessant dat Paul McGowan en PS Audio dit initiatief hebben genomen. Paul framet het als een persoonlijke missie en het enthousiasme en optimisme spat ervan af. Op dit moment staat er op het platform de melding dat de ontwikkeling nog tijd nodig heeft. Wij wachten het nog even af. https://maestromusic.app/
Goede tip van Ronnie112, maar heb inmiddels teveel abonnementen!
Zelf (nog) niet geprobeerd, maar andere fora zijn behoorlijk positief over Maestro van PS Audio
https://maestromusic.app/
Wellicht ook iets om uit te proberen…