Home Review Paul Simon: Stranger To Stranger (DeLuxe Edition)

Review Paul Simon: Stranger To Stranger (DeLuxe Edition)

18

Prijs: € 15

Paul Simon - Stranger to stranger

Op 3 juni 2016  bracht Paul Simon zijn  dertiende solo-album uit, Stranger To Stranger. Vijf jaar werkte hij hieraan, vooral in zijn eigen studio  thuis.  Wij vinden dit album vanuit meerdere perspectieven bijzonder. Leest en luistert u mee?

Het is bijna niet te geloven dat Paul Simon al zolang actief is.  Als zestienjarige scholier vormde hij in 1957 met Art Garfunkel een duo (Tom & Jerry) en scoorden ze een eerste hit met “Hey Schoolgirl”. Het vervolg van zijn muzikale loopbaan is in het collectief geheugen van velen gegrift. Bijzonder is dat Simon steeds nieuwe wegen weet in te slaan, en fraaie muzikale verbindingen legt met zijn eerdere albums. Daarbij bewandelde hij ook politiek controversiële paden.

Het album Graceland  (1987) nam hij op in Zuid-Afrika dat toen nog te maken had met een mondiale boycot wegens het Apartheidsregime. Dat Simon vooral zwarte muzikanten opzocht voor zijn album, deed daar voor velen niets aan af. Na 25 jaar maakte Simon er een documentaire over, Under  African Skies. Zeer aan te bevelen, vooral om te zien hoe deze controverse na zoveel jaren nog steeds doorwerkt. Over de muzikale heritage van Graceland kunnen we kort zijn; die was enorm. Het betekende de doorbraak in het westen van Afrikaanse muziekgroepen en bereidde de weg voor vergelijkbare cross-over projecten als de Buena Vista Social Club (Ry Cooder, 1997), om maar een bekende te noemen.

Cross-generation

Paul Simon werkte voor Stranger to Stranger samen met jonge en zeer bejaarde collega’s. Producer Roy Halee deed mee aan nagenoeg alle albums van Simon (& Garfunkel) en werd op 81-jarige leeftijd weer naar de studio gehaald. Het verhaal gaat dat Halee van Simon leerde hoe hij met ProTools moest werken, het digitale werkstation dat in veel studio’s de standaard is. Simon wilde per se de legendarische Halee-echo en galm, en dan digitaal. Ook van 81, maar dan van 1981 is de Italiaanse Cristiano Crisci ofwel DJ/muzikant Clap! Clap! Zijn live sets waar hij Afrikaanse drums vermengt met club-beats trokken de aandacht van Simon senior en junior; het resultaat hoort u in een track als Street Angel.

Microtonale muziek

Hebt u wel eens van een chromelodeon gehoord, of een CryChord, dan wel van Cloud Chamber Bowls? Harry Partch (1901-1974) ontwikkelde deze instrumenten en een bijbehorende eigen muziektheorie waarbij hij kon laten horen dat een octaaf niet uit twaalf tonen bestaat, maar uit 34. Paul Simon bespeelt een aantal instrumenten van Partch in bijna alle tracks van het album, dus u kunt zelf ontdekken hoe de extra 22 tonen nu precies klinken. In de intrigerende openingstrack The Werewolf, maar ook in het intermezzo The Clock is dat goed te horen. Naast deze bijzondere instrumenten hoen we ook een tuba, een klassiek orgel, mbira (een soort kalimba).

Percussie

In Stranger to Stranger horen we composities die terugverwijzen naar de begintijd van Simons muzikale pad, bijvoorbeeld Insomniac’s Lullaby, of Horace and Pete. Het gebruik van Afrikaanse, Zuid-Amerikaanse percussie-instrumenten behoort tot de handtekening van Simons werk en ook op Stranger to Stranger zijn deze alomtegenwoordig.

Stevige, meeslepende ritme en percussie domineren het album; ook bij langzame nummers is er veel drive in de vorm van trommels, bellen, blazers en andere instrumenten. Het hele album vormt een mooie mix van live percussie en electronische ritmes die geen moment gezocht of geforceerd overkomt. Het basisalbum is 37 minuten kort; de DeLuxe Edition bevat vijf extra tracks, waaronder twee live opnames.

Fuck Mono

Er is veel aandacht besteed aan de opname en aan de mastering. Mastering engineer Greg Calbi van de Sterling Sound Studios was verantwoordelijk voor Graceland in 1987 en nu ook voor Stranger to Stranger. Door de diversiteit aan gebruikte instrumenten en ook vocale artiesten is het coherent neerzetten van het geluidsbeeld een hele klus geweest. Al bij de openingstrack Werewolf horen we een rijkdom aan percussie, stemmen (Bobby McFerrin?) en ronkende bassen (tuba) en een kerkorgel. Als er één album is dat luisteraars zou moeten aansporen om muziek in hoge resolutie en ongecomprimeerd te gaan beluisteren is het wel dit dertiende album van Paul Simon. We hebben de muziek afgespeeld op Spotify Premium (MP3, 320 kbps) en op Tidal (hifi-abonnement, FLAC, 16 bit/44.1 kHz)). Het verschil is onmiddellijk hoorbaar. We horen detaillering van de verschillende instrumenten, de soundstage is veel breder en dieper, verstaanbaarheid is een stuk beter. Het doet met andere woorden veel meer recht aan de composities en de complexiteit van de muziek. Bij compressie en lage resolutie wordt deze muziek al snel een slecht gedefinieerde brij van geluid.

Abonneer
Laat het weten als er
18 Reacties
Nieuwste
Oudste Meest gestemd
Moffel
Moffel
10 jaren geleden

Qobuz biedt een 24/96 download versie van Stranger to Stranger

Vincent R.
Antwoord aan  Yung Lie
10 jaren geleden

Haha, leuk verhaal! En? Vind je de elpee beter klinken of vooral anders?

Ronald Wanders
10 jaren geleden

Nou, ik heb ‘m nu drie keer gedraaid en ik vind het een verschrikkelijke K-U-D-T plaat. Dus:

DEL /S PAUL SIM*.*

Trouwens, nu ik je toch aan de lijn heb: Probeer anders ‘ns de nieuwe Sherwood…

Groet uit de polder… 🙂

Lotte
Lotte
10 jaren geleden

Dit is geen muziek review maar een techniek review, blij dat OOR bestaat voor een mooie muziek recensie.

Geoffrey Vanhouwaert
Geoffrey Vanhouwaert
Antwoord aan  Lotte
10 jaren geleden

Daar gaat het op deze site dan ook voornamelijk over. Ik vind het juist eens verfrissend om wat meer te weten over het opnameproces en dergelijke. En voor de gewone albumrecensie kan je uiteraard terecht op de verschillende muzieksites. Groeten.

mijnklimaat
10 jaren geleden

Ik heb vrijwel alle CD’s van Paul (samen met Loudon Wainwright III een van mijn favoriete singer/songwriters) en had niet de hoop dat er na Graceland nog iets vergelijkbaars zou komen (heb ook alle ”na Graceland” schijfjes”). Maar”’het is gelukt. For old times sake koop ik (ondanks Spotify Premium) toch de CD

Joop
Joop
10 jaren geleden

De laatste alinea “Fuck Mono” is totale onzin, niet iedereen heeft een installatie van 30.000 Euro of meer in huis staan.
Op 320 kbps is de detaillering nog zeer goed en kun je nog heel duidelijk de verschillende instrumenten van elkaar onderscheiden.

Afgespeeld op Spotify in 320 kbps is dit bijzonder mooie album het luisteren dan ook zeer de moeite waard zonder een spoor van muzikale brij te ervaren….

Jaap Veenstra
Beheerder
Antwoord aan  Joop
10 jaren geleden

Is ook een beetje een knipoog natuurlijk!

Vincent R.
Antwoord aan  Jaap Veenstra
10 jaren geleden

Maar is ook gewoon een beetje waar..! 😉 MP3 is toch niet meer echt van deze tijd met breedbandinternet..? Zonde om muziek niet in een betere kwaliteit te beluisteren. Je installatie hoeft ook echt geen 30.000 EUR te kosten om het verschil te horen..!

Vincent R.
Antwoord aan  Yung Lie
10 jaren geleden

Hoi Yung Lie, ik ben overtuigd maar dat was ik eigenlijk al. ;-D Ik weet wat kwaliteit doet met je beleving van de muziek. Voor mij is overigens vinyl op mijn LP12 nog altijd het summum op dat gebied, ook in vergelijking met HD digitaal. DSD komt voor mij trouwens wel heel dicht in de buurt.

Vincent R.
Antwoord aan  Yung Lie
10 jaren geleden

Tuurlijk! Ik heb mn LP12 in de loop der jaren kunnen uitbouwen tot zo’n beetje het maximale niveau: Radikal motor + voeding met Dynamik SMPS, Ekos SE arm, Keel subchassis en een fraai Benz Micro Gullwing SLR element. Ik gebruik geen Linn phonostage, maar een externe: de Lehmann Silvercube, die uitstekend macht met de Benz Micro’s.

Vincent R.
Antwoord aan  Vincent R.
10 jaren geleden

Dank je, dat lukt beslist! 🙂

Wim Kempen
Antwoord aan  Joop
9 jaren geleden

Ik heb dit nieuwe album van Paul Simon goed beluisterd via een 24 bit 96 khz versie. Het geheel is een een technisch knap in elkaar gezet werk. Echter muzikaal/melodisch vind ik het echt zwakker en dat maken de diverse instrumenten niet goed.
Maar smaak, wat betreft muziek, speelt natuurlijk ook een rol.

18
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x
×