Review Wheel 2 platenspeler

Inzetbaarheid
Weergave
Prijs
Wheel 2

Inleiding

Inhoud

In februari 2017 participeerde uw auteur in een Kickstarterproject: de platenspeler Wheel, bedacht en gemaakt door het Nederlandse bedrijf Miniot. In eerdere artikelen hebben we hier al eens over geschreven, we hebben het bedrijf bezocht en er eind 2021 een video van gemaakt. Precies zes jaar later hebben we de Wheel 2 thuisgestuurd gekregen. We hebben deze bijzondere platenspeler een tijdje in de Alpha-studio gebruikt en thuis. Hoog tijd voor een review.

Over de diepe dalen waardoor ontwerper initiatiefnemer Peter Kolckmann en zijn ‘backers’ zijn gegaan, zullen we niet al te veel schrijven. Een geniaal idee hebben, dit materialiseren in een prototype, aantrekkelijke productvideo’s maken en een onweerstaanbare global online campagne opzetten is nog heel iets anders dan een platenspeler in productie nemen. Sinds de campagne startte, in 2017, wachtten ruim 700 personen die wereldwijd een bedrag van 600 euro of meer betaalden op hun Wheel.
Het duurde nog tot 2023 voor de Wheels werden uitgeleverd. Niet de originele waarvoor was ingetekend en betaald, maar de Wheel 2, een bijna volledig gemodificeerd en gerationaliseerd model geschikt voor grotere productieaantallen. De stamina van Kolckmann en zijn team is bewonderenswaardig. We nailed it, zij hij in een interview met Alpha-Audio. En zo is het!

Magisch

De Wheel in werking ziet er magisch uit. Met de hand (of een knopje) zetten we de plaat in beweging. Buiten ons zicht zoekt de naald het begin van de plaat en spelen maar. We kunnen de Wheel plat of verticaal plaatsen. Neerzetten of aan de muur ophangen. Een magnetische puck zorgt dat de LP op zijn plaats blijft. Bij wijze van stofkap krijgen we er een transparante LP bij met 3 tracks. Daardoor kunnen we zien hoe het element vanaf het midden van de speler naar de rand glijdt en hoe de naald in de groef valt. Bediening gaat met een jogwheel aan de bovenkant. Een ledstrip geeft aan waar de naald zich bevindt. We kunnen een volgende track kiezen en heen en weer scrollen. Ook kunnen we hiermee het volume regelen. Het werkt allemaal erg intuïtief, vooral als de Wheel rechtop staat. Aan de achter-/onderkant zien we een 3,5 mm stereo audio-uitgang en een USB-C ingang voor de stroom. Miniot levert er een lange kabel en 5V voeding bij. Dat zijn de enige aansluitingen.

Wheel 2

De Wheel platenspeler is iets groter dan een LP. De toonarm en cartridge tasten van onderen de plaat af, volgens een tangentiaal (lineair) systeem. Bij de meeste platenspelers is de toonarm rechts geplaatst en draait  de toonarm met de groef mee vanaf een draaipunt. Bij een tangentiaal systeem beweegt de toonarm in een rechte lijn over de plaat. Het element staat altijd recht op de groef, net zoals de plaat gesneden wordt. Voordeel is dat er geen complexe gewichten en contragewichten nodig zijn om het element midden in de groef te houden. Een tangentiaal systeem kent weer andere complexiteiten, zoals de manier van bevestiging van het element en de geleiding ervan over de de plaat. Immers, een toonarm die vanaf 1 punt draait, kan vanaf dat draaipunt met de groef mee. Bij een lineair systeem beweegt het element over een rechte geleider en moet het element door middel van een motor worden voortbewogen en op een bepaalde manier de groef volgen. Uw auteur heeft wel eens een zeer exclusieve platenspeler gezien waarbij het element langs een geleider beweegt en waarbij een kolom lucht zorgt voor een minimale weerstand. Er is zelfs een toonarm-merk dat zich specialiseert in systemen met luchtlagers (air bearings). Complex en prijzig. De aandrijving en de correcte positie van het element van de Wheel vindt sensorgestuurd plaats door zelf ontwikkeld systeem met 3 motoren. Miniot claimt dat hiermee de naald altijd de ideale positie in de groef heeft, ook al is de LP niet helemaal correct/recht gesneden of het oppervlak van het vinyl hobbelig.
Technisch gezien, en dan bedoelen we vanuit platenspeleroptiek, is de Wheel2 herkenbaar uitgevoerd. De naald is de Audio Technica N95E, een veel gebruikte naald (MM). Het element (waarin de naald is bevestigd) is speciaal gemaakt voor de Wheel. De naald is vervangbaar, het element niet. De phono preamp is ingebouwd. Het is niet mogelijk een andere, externe phon preamp aan te sluiten.