Tuesday, April 30, 2024

Reply To: De nieuwe, BRUTE Audio-pc

#169162
Roy MartiRoy Marti
Participant

Hoi Jaap,

Ik heb een HP7900 USDT computer volledig geschikt gemaakt voor computer audio en ben als volgt te werk gegaan. Deze zijn al te koop voor rond
de € 80,-

De HP 7900 USDT voorzien van 4GB intern geheugen en een 120GB SSD met daarop Windows 10 (volledig geoptimaliseerd voor audio, dus alle onnodige apps, programma’s etc. uitgeschakeld) en J.River 20 media center software alleen het audio gedeelte.

Ik heb er een externe 2.5″ 2TB harddisk aan gekoppeld. Hierop staan ongeveer 2300 CD,s in AIFF formaat. Een behoorlijk aantal in 24bit/96kHz en 192kHz.

Het is overigens altijd beter om de USB voor de harddisk niet in serie te zetten met de USB welke men voor de DAC gebruikt. Ik gebruik de USB poorten aan de achterkant voor mijn Cambridge 851D met daartussen een AQ Jitterbug en een extra AQ Jitterbug in de vrije USB poort eronder. Ook op de Cambridge 851D heb ik op de vrije USB poort een AQ Jitterbug geplaatst.

Op de HP en mijn Samsung Tablet heb ik Win10 controller geinstalleerd. Let op voor op de tablet moet je de Pro versie downloaden (kost een paar euro), zodat men de HP kan aan en uitzetten met de tablet. Ook heb ik JRemote voor Android gedownload (kost ongeveer € 10). UIteraard ook de Cambridge USB driver voor Windows 10 geinstalleerd.

In Windows 10 moet men in het menu “opstarten” een snelkoppeling maken met Win10 Controller. In JRiver kan men in opties JRiver laten opstarten wanneer Win 10 opstart. In JRiver gebruik ik de ASIO driver van Cambridge, super.

Voor alle zekerheid heb ik met een displaylabel de HP verbonden aan mij Samsung Led TV. Gebruik dit echter nooit, alleen als ik iets aan de instellingen in Windows moet veranderen.

Het werkt perfect, de HP is stil, heb ik weggewerkt in mijn audiomeubel en ik kan hem gewoon bedienen met mijn Tablet. Eerst drukt men op “wake on lan” in de Win10 controller App en na een paar tellen kan men, gebruikmakend van de JRemote App, muziek afspelen uit de muziek bibliotheek die op de harddisk staat.

Het is een zeer flexibel systeem en het geeft een perfect klankbeeld.

×