Reply To: Even voorstellen Ruud
Wat mij opvalt dat jullie installatie echt je van het is. Maar zoals zovelen bezoekers van deze site, staat er een kapitaal aan apparatuur en is de muziek keuze beperkt. Het is beslist niet hatelijk bedoeld. Smaken verschillen, The Carpenters, Beach Boys etc. zijn ook mijn favorieten. Hoe is het mogelijk dat klassieke muziek hier door weinigen gewaardeerd wordt. De https://www.boesendorfer.com/en klinkt in de huiskamer redelijk en is de aanschafprijs verre van rechtvaardig, maar staat hij (geldt voor elk instrument) in een ruimte met dezelfde akoestiek als het Concert gebouw dan hoor je pas de kwaliteit. Mijn installatie is verre van bovengenoemde prijs klasse: Quad ESL 57 / 44 / 405 en de Yamaha WXC 50 wordt (zo spoedig mogelijk) aangesloten, welke in de plaats van de Marantz M-CR611(die erg goed klinkt maar soms is een reset nodig en dat is voor mij lastig) komt. En natuurlijk de KRK 12S subwoofer. De overige apparatuur is niet aangesloten, met Spotify heb je bijna alle muziek. Wat voor mij onbegrijpelijk is, waarom b.v.(ook) de Quad QII-Eighty de XLR aansluiting mist, RCA is echt een lachertje, we weten hier allemaal dat de XLR aansluiting alle vervorming/brom opheft. Met mijn installatie hoor ik hoe vaak de man/vrouw achter de knoppen de fout maakt, om de frequenties (op een mengpaneel kun je van elke input HIGH MID LOW aan passen) en deze aanpassing helpt de opname vaak naar de knoppen. De oorzaak komt niet omdat de opnametechnicus doof is, maar de monitors verkeerd geplaatst zijn. De MC elementen met dito kwaliteit arm en draaitafel klinkt super. Maar de kennis van de huidige High End apparatuur is o.a.ook bij Jaap superieur en niemand die zich realiseert dat de opnames al heel wat jaren digitaal is. Wat de MC deed wordt nu bepaald door de DAC. Een LP kan niet beter klinken dan een (digitale) stream, mits de kwaliteit DAC e.d. perfect is. Nog een punt de luisterruimte, hoe groter hoe beter mits vrij van echo/nagalm, hierdoor kun je de luidsprekerboxen goed plaatsen. Waardoor de akoestiek van de concertzaal wordt waargenomen via de installatie. Ik vergeet nooit dat ik in de aula van Novotel Rotterdam de ESL 57 hoorde, het 3D effect en klank was 5sterren, dit kunnen de meeste van ons nooit horen, onze woonkamer is te klein.